Digitaalinen markkinointi toimeksiantaja yrityksessä
Saukkoriipi, Marika (2023)
Saukkoriipi, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli digitaalinen markkinointi. Toimeksiantajana Yritys X, jonka toimialana on elintarvikeala. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda toimeksiantajalle digitaalinen markkinointisuunnitelma, jota hyödyntää markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille toimeksiantaja yrityksen nykyistä markkinoinnin tilaa ja käsitellä digitaalista markkinointia yleisesti sen avulla.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat markkinoinnin erilaiset käsitteet, digitaalisuus sekä digitaalinen markkinointi. Opinnäytetyön toteutustapa oli menetelmältään tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan kehittävä. Aineistoa kerättiin haastattelu- ja kyselymenetelmillä.
Menetelmissä haastateltiin toimeksiantaja yrityksen projektipäällikköä sekä luotiin yrityksen asiakkaille markkinointi-tutkimuskysely kartoittamaan nykyistä markkinoinnin tasoa organisaatiossa. Kerättyä aineistoa käsiteltiin hyödyntämällä teemoittelu eli teema analyysin viitekehystä. Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että digitaalinen markkinointi ja sen tehostaminen olisi toimeksiantajan eduksi. Saatuja tuloksia hyödynnettiin digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Johtopäätöksenä oli, että yritystoiminta on asiakaslähtöistä ja kannattavaa, mutta markkinointia tulisi tehostaa. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli yrityksen eri digitaalisten kanavien suosio ja niiden hyödyntäminen eri markkinoinnin tarkoituksissa. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia ja tuotoksia kehittäessään yrityksen toimintaa ja menestymistä.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat markkinoinnin erilaiset käsitteet, digitaalisuus sekä digitaalinen markkinointi. Opinnäytetyön toteutustapa oli menetelmältään tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan kehittävä. Aineistoa kerättiin haastattelu- ja kyselymenetelmillä.
Menetelmissä haastateltiin toimeksiantaja yrityksen projektipäällikköä sekä luotiin yrityksen asiakkaille markkinointi-tutkimuskysely kartoittamaan nykyistä markkinoinnin tasoa organisaatiossa. Kerättyä aineistoa käsiteltiin hyödyntämällä teemoittelu eli teema analyysin viitekehystä. Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että digitaalinen markkinointi ja sen tehostaminen olisi toimeksiantajan eduksi. Saatuja tuloksia hyödynnettiin digitaalisen markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Johtopäätöksenä oli, että yritystoiminta on asiakaslähtöistä ja kannattavaa, mutta markkinointia tulisi tehostaa. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli yrityksen eri digitaalisten kanavien suosio ja niiden hyödyntäminen eri markkinoinnin tarkoituksissa. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia ja tuotoksia kehittäessään yrityksen toimintaa ja menestymistä.