Myyjien sitoutuminen toimeksiantajayrityksessä
Kivivirta, Saana (2023)
Kivivirta, Saana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat myyjien sitoutumiseen toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyössä on keskitytty vain sellaisiin asioihin, joihin työnantajalla on mahdollisuus vaikuttaa, jotta tutkimuksesta olisi mahdollisimman paljon hyötyä toimeksiantajalle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan myyjiä, koska se on toimeksiantajan toiseksi suurin osasto ja myyjien keskuudessa vaihtuvuus on suurinta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on teknisen alan kansainvälinen yritys, joka Suomessa työllistää noin 160 henkilöä. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa yritykselle mahdollisimman tarkka ja yleistettävissä oleva kuva siitä, mitkä tekijät vaikuttavat myyjien vaihtuvuuteen, jotta yritys voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia sitouttamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee sitä, miten sitoutumista voidaan määritellä, mitkä tekijät siihen yleisesti vaikuttaa, mitä haasteita sitouttamisessa on sekä sen merkitystä yrityksen ja yksilön näkökulmasta.
Empiirinen osio toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kyselylomake lähetettiin 18 myyjälle, joista 83% vastasi kyselyyn. Lisäksi haastattelukysymyksiin saatiin vastauksen 8 henkilöltä.
Tutkimustuloksien perusteella myyjät ovat jo valmiiksi sitoutuneita työhönsä. Tulosten perusteella työntekijän ikä, työryhmä sekä työuran pituus yrityksessä vaikuttavat siihen, mitkä tekijät vaikut-tavat sitoutumiseen. Tärkeimpänä tekijänä esiin nousi työyhteisö ja työkaverit. Vanhemmilla työntekijöillä myös palkalla on suuri merkitys, kun nuoremmat arvostavat enemmän etenemismahdollisuuksia. Myös johtamisella ja mahdollisuudella vaikuttaa työn kuormitukseen sekä yrityksen maineella nähtiin olevan merkitystä sitoutumisessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on teknisen alan kansainvälinen yritys, joka Suomessa työllistää noin 160 henkilöä. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa yritykselle mahdollisimman tarkka ja yleistettävissä oleva kuva siitä, mitkä tekijät vaikuttavat myyjien vaihtuvuuteen, jotta yritys voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia sitouttamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee sitä, miten sitoutumista voidaan määritellä, mitkä tekijät siihen yleisesti vaikuttaa, mitä haasteita sitouttamisessa on sekä sen merkitystä yrityksen ja yksilön näkökulmasta.
Empiirinen osio toteutettiin yhdistämällä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kyselylomake lähetettiin 18 myyjälle, joista 83% vastasi kyselyyn. Lisäksi haastattelukysymyksiin saatiin vastauksen 8 henkilöltä.
Tutkimustuloksien perusteella myyjät ovat jo valmiiksi sitoutuneita työhönsä. Tulosten perusteella työntekijän ikä, työryhmä sekä työuran pituus yrityksessä vaikuttavat siihen, mitkä tekijät vaikut-tavat sitoutumiseen. Tärkeimpänä tekijänä esiin nousi työyhteisö ja työkaverit. Vanhemmilla työntekijöillä myös palkalla on suuri merkitys, kun nuoremmat arvostavat enemmän etenemismahdollisuuksia. Myös johtamisella ja mahdollisuudella vaikuttaa työn kuormitukseen sekä yrityksen maineella nähtiin olevan merkitystä sitoutumisessa.