Markkinointisuunnitelma 2024: Parturi-Kampaamo Tyyli Nurmijärvi
Lehtevä, Tim (2023)
Lehtevä, Tim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda produktina toimeksiantajayritykselle käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma vuodelle 2024. Toimeksiantajan resurssien lisäksi markkinointisuunnitelman onnistumisen kannalta on kriittistä tunnistaa ne teemat, jotka mahdollistavat markkinoinnin onnistuneen suunnittelun sekä toteuttamisen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys alkaa markkinoinnin suunnittelun yleisestä teoriasta sekä SOSTAC-suunnittelurungosta, sisältäen yleistettävästi hyödyllisiä tekniikoita vaihekohtaisesti. Suunnittelurungon jälkeen viitekehyksessä tutustutaan markkinoinnin kilpailukeinoihin, eli niihin konkreettisiin tekijöihin, joilla erotutaan kilpailijoista. Lopuksi tutkitaan keinoja toteuttaa markkinointia digitaalisissa kanavissa.
Kokonaisuudessaan työn teoreettinen viitekehys pyrkii vastaamaan tuotoksen luomisen kannalta olennaisiin kysymyksiin: mitä ja miten suunnitellaan, miten se suunnitellaan yrityksen eduksi ja miten se voidaan toteuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
Opinnäytetyön produktiosuudessa tarkastellaan projektin onnistumista suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin, kuten aikatauluun sekä tuotoksen hyödyllisyyteen. Osuudessa pohditaan myös tiedonkeruun metodeja sekä kerätyn aineiston luotettavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä maaliskuu-lokakuu 2023.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys alkaa markkinoinnin suunnittelun yleisestä teoriasta sekä SOSTAC-suunnittelurungosta, sisältäen yleistettävästi hyödyllisiä tekniikoita vaihekohtaisesti. Suunnittelurungon jälkeen viitekehyksessä tutustutaan markkinoinnin kilpailukeinoihin, eli niihin konkreettisiin tekijöihin, joilla erotutaan kilpailijoista. Lopuksi tutkitaan keinoja toteuttaa markkinointia digitaalisissa kanavissa.
Kokonaisuudessaan työn teoreettinen viitekehys pyrkii vastaamaan tuotoksen luomisen kannalta olennaisiin kysymyksiin: mitä ja miten suunnitellaan, miten se suunnitellaan yrityksen eduksi ja miten se voidaan toteuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
Opinnäytetyön produktiosuudessa tarkastellaan projektin onnistumista suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin, kuten aikatauluun sekä tuotoksen hyödyllisyyteen. Osuudessa pohditaan myös tiedonkeruun metodeja sekä kerätyn aineiston luotettavuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä maaliskuu-lokakuu 2023.