Nuorten seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä : verkko-opetusmateriaalia ammattilaisille
Kukkola, Taija; Kuusniemi, Aino (2023)
Kukkola, Taija
Kuusniemi, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433875
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli koota kirjallisuuskatsaukseen perustuvaa sisältöä Turun avoimen ammattikorkeakoulun verkkokurssiin aiheesta nuorten seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä. Tavoitteena oli parantaa terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia ottaa seksuaalisuus puheeksi nuorten kanssa.
Seksuaalisuus on läsnä koko ihmisen elämän ajan. Maailman terveysjärjestön (WHO) määritelmän mukaan seksuaalisuuteen kuuluu sukupuoli-identiteetti, seksuaalinen suuntautuminen, erotiikka, lisääntyminen ja seksuaaliset kokemukset. Nuorten hoitotyössä pyritään noudattamaan perhekeskeisyyden, yksilöllisyyden, turvallisuuden, jatkuvuuden, omatoimisuuden ja kasvun sekä kehityksen tukemisen sekä kokonaisvaltaisen hoitotyön periaatteita. Potilaat odottavat hoitajan aloittavan keskustelun seksuaalisuudesta. Hoitajat taas tiedostavat aiheesta keskustelemisen tärkeyden, mutta kokevat puheeksioton vaikeaksi kiireen tai koulutuksen puutteen takia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön vaiheiden mukaisesti, jossa edetään suunnitelmasta toteutukseen ja arviointiin. Tuotoksena luotiin verkkokurssin materiaali, joka toteutettiin Powerpoint-esityksenä ja tietotestinä. Sisältö on itsenäisesti opiskeltavaa teoriatietoa liittyen nuorten seksuaalisuuteen ja puheeksiottoon. Dioissa on esimerkiksi avattu puheeksioton BETTER- ja PLISSIT-mallien vaiheet. Materiaalin lopussa on 15 kysymyksen tietotesti.
Seksuaalisuus on läsnä koko ihmisen elämän ajan. Maailman terveysjärjestön (WHO) määritelmän mukaan seksuaalisuuteen kuuluu sukupuoli-identiteetti, seksuaalinen suuntautuminen, erotiikka, lisääntyminen ja seksuaaliset kokemukset. Nuorten hoitotyössä pyritään noudattamaan perhekeskeisyyden, yksilöllisyyden, turvallisuuden, jatkuvuuden, omatoimisuuden ja kasvun sekä kehityksen tukemisen sekä kokonaisvaltaisen hoitotyön periaatteita. Potilaat odottavat hoitajan aloittavan keskustelun seksuaalisuudesta. Hoitajat taas tiedostavat aiheesta keskustelemisen tärkeyden, mutta kokevat puheeksioton vaikeaksi kiireen tai koulutuksen puutteen takia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyön vaiheiden mukaisesti, jossa edetään suunnitelmasta toteutukseen ja arviointiin. Tuotoksena luotiin verkkokurssin materiaali, joka toteutettiin Powerpoint-esityksenä ja tietotestinä. Sisältö on itsenäisesti opiskeltavaa teoriatietoa liittyen nuorten seksuaalisuuteen ja puheeksiottoon. Dioissa on esimerkiksi avattu puheeksioton BETTER- ja PLISSIT-mallien vaiheet. Materiaalin lopussa on 15 kysymyksen tietotesti.