Instagram-tilien käyttö B2B-markkinoinnissa – kolmen markkinointitoimiston vertailu
Jokinen, Annika (2023)
Jokinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233666
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kolmen markkinointitoimiston (Kuulu, Makum ja Wörks) Instagram-tilien käyttöä B2B-markkinoinnin välineenä. Opinnäytetyöni on rajattu käsittelemään vain näitä kolmea markkinointitoimistoa ja niiden Instagramin käyttöä. Tavoitteeni opinnäytetyölläni oli vertailla kolmea markkinointitoimistoa toisiinsa ja lähteistä löytämääni teoriaan sekä sen perusteella tehdä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia näiden markkinointitoimistojen Instagram-tileihin. Mielenkiintoista markkinointitoimistojen Instagram-tilien tutkimisesta tekee se, että nämä kolme markkinointitoimistoa myyvät sosiaaliseen mediaan liittyviä palveluita, jolloin heillä kuitenkin täytyy olla tietoa Instagramin avulla markkinoinnista.
Opinnäytetyöni on tutkimustyyppinen. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni toimii havainnointi. Havainnoin siinä viiden viikon ajalta markkinointitoimistojen Instagram-tilien aktiivisuutta, persoonallisuutta, visuaalisuutta sekä seurattavien ja seuraajien kasvua. Tutkin myös sisältömarkkinoinnin matriisin avulla sitä, mihin markkinointitoimistot käyttävät Instagram-tilejään. Tutkimusta tein viikoilla 37–41 (11.9.2023–15.10.2023).
Opinnäytetyöni tietoperustassa käsitellään B2B-markkinointia, sosiaalista mediaa, Instagramia ja markkinointitoimistoja. Nämä kaikki pääluvut liittyvät vahvasti opinnäytetyöhöni ja sen tavoitteeseen. B2B-markkinointi luvussa käsitellään eroavaisuuksia B2C-markkinointiin sekä B2B-markkinoinnin käyttöä sosiaalisessa mediassa ja sisältömarkkinoinnissa. Sosiaalisen median luvussa esitellään sosiaalisen median historiaa, sen tunnetuimpia alustoja, 5C-luokittelutyökalu ja miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Tärkeänä varsinkin opinnäytetyöni tutkimukselle sosiaalisen median alaluvusta löytyy myös sisältömarkkinoinnin matriisi. Instagram-luvussa käsitellään Instagramin käyttöä sekä sen tarkoitusta yritysten työkaluna. Tutkimukseeni liittyen käydään myös läpi yritystilien aktiivisuutta, julkaisuja ja visuaalista ilmettä sekä persoonallisuutta. Markkinointitoimistot luvussa esitellään tutkimuksessa käyttämäni markkinointitoimistot.
Opinnäytetyöni pohdinta osuudesta löytyy markkinointitoimistojen vertailu sekä kehitysehdotukset. Vertailu ja kehitysehdotukset on tehty perustuen Instagram-tileistä koottuihin tuloksiin sekä teoriaan. Näistä kolmesta markkinointitoimistosta Kuulu hyödyntää Instagram-tiliään B2B-markkinoinnissa selvästi eniten. Makumilla on kehityskohtia tilinsä visuaalisuuden monipuolisuudessa sekä persoonallisessa sisällössä. Wörks ei taas näytä aktiivisuuden puolesta käyttävän Instagraminsa täyttä potentiaalia. Kaikilla markkinointitoimistoilla on kuitenkin omat vahvuutensa Instagramin käytössä.
Opinnäytetyöni on tutkimustyyppinen. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni toimii havainnointi. Havainnoin siinä viiden viikon ajalta markkinointitoimistojen Instagram-tilien aktiivisuutta, persoonallisuutta, visuaalisuutta sekä seurattavien ja seuraajien kasvua. Tutkin myös sisältömarkkinoinnin matriisin avulla sitä, mihin markkinointitoimistot käyttävät Instagram-tilejään. Tutkimusta tein viikoilla 37–41 (11.9.2023–15.10.2023).
Opinnäytetyöni tietoperustassa käsitellään B2B-markkinointia, sosiaalista mediaa, Instagramia ja markkinointitoimistoja. Nämä kaikki pääluvut liittyvät vahvasti opinnäytetyöhöni ja sen tavoitteeseen. B2B-markkinointi luvussa käsitellään eroavaisuuksia B2C-markkinointiin sekä B2B-markkinoinnin käyttöä sosiaalisessa mediassa ja sisältömarkkinoinnissa. Sosiaalisen median luvussa esitellään sosiaalisen median historiaa, sen tunnetuimpia alustoja, 5C-luokittelutyökalu ja miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Tärkeänä varsinkin opinnäytetyöni tutkimukselle sosiaalisen median alaluvusta löytyy myös sisältömarkkinoinnin matriisi. Instagram-luvussa käsitellään Instagramin käyttöä sekä sen tarkoitusta yritysten työkaluna. Tutkimukseeni liittyen käydään myös läpi yritystilien aktiivisuutta, julkaisuja ja visuaalista ilmettä sekä persoonallisuutta. Markkinointitoimistot luvussa esitellään tutkimuksessa käyttämäni markkinointitoimistot.
Opinnäytetyöni pohdinta osuudesta löytyy markkinointitoimistojen vertailu sekä kehitysehdotukset. Vertailu ja kehitysehdotukset on tehty perustuen Instagram-tileistä koottuihin tuloksiin sekä teoriaan. Näistä kolmesta markkinointitoimistosta Kuulu hyödyntää Instagram-tiliään B2B-markkinoinnissa selvästi eniten. Makumilla on kehityskohtia tilinsä visuaalisuuden monipuolisuudessa sekä persoonallisessa sisällössä. Wörks ei taas näytä aktiivisuuden puolesta käyttävän Instagraminsa täyttä potentiaalia. Kaikilla markkinointitoimistoilla on kuitenkin omat vahvuutensa Instagramin käytössä.