Sosiaalisen median suunnitelma Uudenmaan Herkku Oy:lle
Bäckström, Ida (2023)
Bäckström, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233719
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on toteutettu Uudenmaan Herkku Oy:lle. Uudenmaan Herkku on perheyritys, joka toimii leipomo- ja kahvilatoimialalla. Yritys sijaitsee Keravalla, markkina-alueenaan koko pääkaupunkiseutu. Työn tavoite on tuottaa sosiaalisen median suunnitelma yritykselle. Suunnitelman tavoite on tuottaa Uudenmaan Herkulle tehokasta some-markkinointia, lisätä yrityksen näkyvyyttä, tunnettavuutta ja myyntiä. Suunnitelman avulla yrityksen sosiaalisen median tekeminen on entistä suunnitelmallisempaa ja tavoitteellisempaa. Työ on toteutettu Uudenmaan Herkku Oy:n tarpeisiin, eikä se ole sosiaalisen median strategian yleispohja tai –ohje. Työ on rajattu niin, ettei siinä käsitellä markkinointibudjettia, muita markkinoinnin keinoja, yrityksen kilpailijoita tai vaikuttajamarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö toteutettiin marraskuussa 2023.
Sosiaalisen median suunnitelman tietoperustana on käytetty SOSTAC-mallia. SOSTAC-malli on markkinoinnin suunnitteluun tarkoitettu työkalu. Malli koostuu kuudesta eri osa-alueesta, jotka ovat etenemisjärjestyksessä: Situation analysis (nykytila-analyysi), Objectives (tavoitteet), Strategy (strategia), Tactics (taktiikat), Actions (toimintasuunnitelma) ja Control (hallinta ja seuranta). SWOT-analyysiä on hyödynnetty yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tarkasteluun. Konkreettisen toteutuksen suunnitelmassa on hyödynnetty 5W-menetelmää. 5W-malli sisältää viisi osa-aluetta: kuka (who), mitä (what), missä (where), milloin (when) ja miten (how). Teoriaosioissa on käytetty monipuolisesti ajankohtaisia ja aiheeseen liittyviä kirja- ja verkkolähteitä.
Toimeksiantajalla oli selkeä tarve suunnitelmalle ja tuotos vastaa asetettuihin tavoitteisiin. Toiminnallinen tuotos tulee edistämään Uudenmaan Herkku Oy:n sosiaalisen median markkinointia ja kehittämään toimintaa toivotulla tavalla. Tuotos takaa Uudenmaan Herkku Oy:lle onnistumisen edellytyksen sosiaalisen median markkinoinnissa. Työ vastaa toimeksiantoa, on Uudenmaan Herkun vastuulla ottaa suunnitelma käyttöön ja jatkuvasti kehittää sosiaalisen median tekemistä.
Sosiaalisen median suunnitelman tietoperustana on käytetty SOSTAC-mallia. SOSTAC-malli on markkinoinnin suunnitteluun tarkoitettu työkalu. Malli koostuu kuudesta eri osa-alueesta, jotka ovat etenemisjärjestyksessä: Situation analysis (nykytila-analyysi), Objectives (tavoitteet), Strategy (strategia), Tactics (taktiikat), Actions (toimintasuunnitelma) ja Control (hallinta ja seuranta). SWOT-analyysiä on hyödynnetty yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tarkasteluun. Konkreettisen toteutuksen suunnitelmassa on hyödynnetty 5W-menetelmää. 5W-malli sisältää viisi osa-aluetta: kuka (who), mitä (what), missä (where), milloin (when) ja miten (how). Teoriaosioissa on käytetty monipuolisesti ajankohtaisia ja aiheeseen liittyviä kirja- ja verkkolähteitä.
Toimeksiantajalla oli selkeä tarve suunnitelmalle ja tuotos vastaa asetettuihin tavoitteisiin. Toiminnallinen tuotos tulee edistämään Uudenmaan Herkku Oy:n sosiaalisen median markkinointia ja kehittämään toimintaa toivotulla tavalla. Tuotos takaa Uudenmaan Herkku Oy:lle onnistumisen edellytyksen sosiaalisen median markkinoinnissa. Työ vastaa toimeksiantoa, on Uudenmaan Herkun vastuulla ottaa suunnitelma käyttöön ja jatkuvasti kehittää sosiaalisen median tekemistä.