Monikulttuuriset asiakaskohtaamiset SATOn asiakastyössä
Salonen, Anni (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233680
Tiivistelmä
Maahanmuuton kasvaessa myös monikulttuuriset kohtaamiset yleistyvät niin työ- kuin yksityiselämässäkin. Erityisesti asiakastyössä kulttuurienvälisellä viestinnällä on nykypäivänä erityinen merkitys onnistuneen palvelukokemuksen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä valotetaan kulttuurin rakennetta, monimutkaisuutta ja muuttuvaisuutta. Eroja verrataan erityisesti suomalaiselle kulttuurille ominaisimpiin piirteisiin ja niiden vastakohtiin. Myös väärinkäsitysten ja stereotypioiden välttämiseen annetaan ohjeita.
Opinnäytetyön tuotoksena luodaan perehdytysopas toimeksiantajayritys SATO Oyj:n työntekijöille monikulttuurisiin asiakaskohtaamisiin. Oppaassa tuodaan esille eroja etenkin Edward T. Hallin ja Geert Hofsteden tutkimustiedon avulla, sekä hyödynnetään konkreettisia asiakastilanteita ja työntekijöiden omia kokemuksia. Opas sisältää toimintaehdotuksia haastaviin tilanteisiin ja auttaa lukijaa ymmärtämään kulttuurierojen taustoja ja aiheen ajankohtaisuutta.
Opinnäytetyössä valotetaan kulttuurin rakennetta, monimutkaisuutta ja muuttuvaisuutta. Eroja verrataan erityisesti suomalaiselle kulttuurille ominaisimpiin piirteisiin ja niiden vastakohtiin. Myös väärinkäsitysten ja stereotypioiden välttämiseen annetaan ohjeita.
Opinnäytetyön tuotoksena luodaan perehdytysopas toimeksiantajayritys SATO Oyj:n työntekijöille monikulttuurisiin asiakaskohtaamisiin. Oppaassa tuodaan esille eroja etenkin Edward T. Hallin ja Geert Hofsteden tutkimustiedon avulla, sekä hyödynnetään konkreettisia asiakastilanteita ja työntekijöiden omia kokemuksia. Opas sisältää toimintaehdotuksia haastaviin tilanteisiin ja auttaa lukijaa ymmärtämään kulttuurierojen taustoja ja aiheen ajankohtaisuutta.