Att stärka relationen mellan barn och föräldrar: innehållet till en handbok för föräldrar
Nixell, Malin (2023)
Nixell, Malin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133589
Tiivistelmä
Syftet med detta funktionella examensarbete är att få fram vad som är viktigt i relationen mellan föräldrar och barn samt hur föräldrar kan stärka relationen mellan förälder och barn. Föräldrar ska kunna använda innehållet för att förstärka sin relation till sitt barn.
De centrala frågorna i detta examensarbete är: Vad är viktigt i en relation mellan ett barn och en förälder? Hur kan en förälder stärka relationen mellan förälder och barn?
Undersökningen framställdes som ett funktionellt examensarbete enligt Ries Bygg-Mät-Lär Feedback Loop. Med denna metod byggdes ett innehåll till en handbok upp om hur föräldrar kan stärka relationen mellan barn och förälder. Första versionen av innehållet skickades till fem frivilliga föräldrar som fick ge feedback på innehållet. Utifrån observationen från både föräldrarnas erfarenheter och teorins grundstenar skapades den slutliga versionen av innehållet till handboken. Innehållet består av de huvudpunkter som är viktiga i relationen mellan barn och förälder.
Resultatet framställs med dessa huvudpunkter i innehållet som viktiga grundstenar i relationen: Trygghet, Respekt, Att visa uppskattning, Att kunna prata om känslor, Verbal och icke-verbal kommunikation, Att kunna lyssna och sätta sig in i barnets situation, Beröring som skapar trygghet, Kvalitetstid. Genom att värdera det som verkligen är viktigt i relationen kan föräldrarna stärka dessa grundstenar för att även stärka relationen mellan barn och föräldrar. The purpose of this functional work is to obtain what’s important in the relationship between parents and children, also how parents can strengthen the relationship between parent and child. Parents shall be able to use the content to strengthen their relationship with their child.
The central question in this work is: What is important in a relationship between a child and a parent? How can a parent strengthen the relationship between parent and child?
The study was produced as a functional work according to Ries Build-Measure-Learn-Feedback Loop. With this method, a content was built to a handbook about how parents can strengthen the relationship between child and parent. The first version of the content was sent to five voluntary parents who got to give feedback to the content. Out of observations from both parents experience and the theory’s ground-stones was the final version of the content for the handbook made. The content consists of the main points which are important in the relationship between child and parent.
The result was produced whit these main points in the content, which is important ground-stones in the relationship: Security, Respect, To show appreciation, To be able to talk about feelings, Verbal and non-verbal communication, To be able to listen and put yourself in to the child’s situation, Touch that creates security, Quality time. By valuing what really is important in the relationship can parents strengthen these ground-stones to also strengthen the relationship between child and parents.
De centrala frågorna i detta examensarbete är: Vad är viktigt i en relation mellan ett barn och en förälder? Hur kan en förälder stärka relationen mellan förälder och barn?
Undersökningen framställdes som ett funktionellt examensarbete enligt Ries Bygg-Mät-Lär Feedback Loop. Med denna metod byggdes ett innehåll till en handbok upp om hur föräldrar kan stärka relationen mellan barn och förälder. Första versionen av innehållet skickades till fem frivilliga föräldrar som fick ge feedback på innehållet. Utifrån observationen från både föräldrarnas erfarenheter och teorins grundstenar skapades den slutliga versionen av innehållet till handboken. Innehållet består av de huvudpunkter som är viktiga i relationen mellan barn och förälder.
Resultatet framställs med dessa huvudpunkter i innehållet som viktiga grundstenar i relationen: Trygghet, Respekt, Att visa uppskattning, Att kunna prata om känslor, Verbal och icke-verbal kommunikation, Att kunna lyssna och sätta sig in i barnets situation, Beröring som skapar trygghet, Kvalitetstid. Genom att värdera det som verkligen är viktigt i relationen kan föräldrarna stärka dessa grundstenar för att även stärka relationen mellan barn och föräldrar.
The central question in this work is: What is important in a relationship between a child and a parent? How can a parent strengthen the relationship between parent and child?
The study was produced as a functional work according to Ries Build-Measure-Learn-Feedback Loop. With this method, a content was built to a handbook about how parents can strengthen the relationship between child and parent. The first version of the content was sent to five voluntary parents who got to give feedback to the content. Out of observations from both parents experience and the theory’s ground-stones was the final version of the content for the handbook made. The content consists of the main points which are important in the relationship between child and parent.
The result was produced whit these main points in the content, which is important ground-stones in the relationship: Security, Respect, To show appreciation, To be able to talk about feelings, Verbal and non-verbal communication, To be able to listen and put yourself in to the child’s situation, Touch that creates security, Quality time. By valuing what really is important in the relationship can parents strengthen these ground-stones to also strengthen the relationship between child and parents.