Returlogistik i modebranschen: hur jobbar företag med returlogistik för att nå sina hållbara mål?
Lindström, Emma (2023)
Lindström, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333744
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu kuinka muotiyritykset työskentelevät palautuslogistiikan kanssa nykyään. Tavoitteena oli selvittää, miten muotiyritykset työskentelevät palautuslogistiikan kanssa saavuttaakseen kestävät tavoitteensa. Palautukset ovat kasvaneet sähköisen kaupankäynnin kasvun myötä, jolla on sekä taloudellisia vaikutuksia muotiyrityksiin että suoraa ympäristövaikutusta. Palautuksella voi olla negatiivinen vaikutus yrityksiin, mutta tehokkaalla ja kestävällä palautuslogistiikalla sillä voi olla myös positiivisia vaikutuksia.
Teoriaosassa käsitellään kestävä toimitusketjuja, Agenda 2030, vihreää logistiikkaa ja palautuslogistiikkaa. Palautuslogistiikka on laaja aihe ja se liittyy usein aiemmin mainittuihin aiheisiin, joten myös niitä selitetään opinnäytetyössä.
Tuloksen saamiseksi on käytetty kvalitatiivista menetelmää, jossa on haastateltu verkkokaupassa toimivia muotiyrityksiä. Opinnäytetyön tuloksena on, että muotiyritykset ovat nykyään tietoisia palautuslogistiikan kestävyydestä ja pyrkivät jatkuvasti parantamaan asiakkaidensa ostokokemusta tavoitteenaan vähentää palautusta. Tulokset osoittavat palautusten vähentämisen lisäksi, että yritykset ovat ottaneet käyttöön tai suunnittelevat toteuttavansa prosesseja, joiden tavoitteena on saada mahdollisimman vähän ympäristövaikutuksia.
Teoriaosassa käsitellään kestävä toimitusketjuja, Agenda 2030, vihreää logistiikkaa ja palautuslogistiikkaa. Palautuslogistiikka on laaja aihe ja se liittyy usein aiemmin mainittuihin aiheisiin, joten myös niitä selitetään opinnäytetyössä.
Tuloksen saamiseksi on käytetty kvalitatiivista menetelmää, jossa on haastateltu verkkokaupassa toimivia muotiyrityksiä. Opinnäytetyön tuloksena on, että muotiyritykset ovat nykyään tietoisia palautuslogistiikan kestävyydestä ja pyrkivät jatkuvasti parantamaan asiakkaidensa ostokokemusta tavoitteenaan vähentää palautusta. Tulokset osoittavat palautusten vähentämisen lisäksi, että yritykset ovat ottaneet käyttöön tai suunnittelevat toteuttavansa prosesseja, joiden tavoitteena on saada mahdollisimman vähän ympäristövaikutuksia.