Oppimista yhdessä ikään katsomatta : Toimintamallin kehittäminen päiväkodin ja vanhusten palvelukeskuksen välille
Hahl, Anniina (2014)
Hahl, Anniina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014103015066
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda yhteistoimintaa tukevaa mallia päiväkodin ja vanhusten palvelukeskuksen välille. Yhteistyössä ovat olleet Tikkuvuoren päiväkoti ja Simunanrannan vanhusten palvelukeskus Seinäjoella.
Teoriaosiossa kuvaan elämänvaiheina lapsuutta ja vanhuutta sekä sukupolvien välisen yhteistyön määritelmää. Työssä kerron ikäsyrjinnästä, jota toimintamallilla pyrittiin myös alentamaan. Tarkastelun alla oli myös ohjatun toiminnan merkitys ja aiempia tutkimuksia yhteistoiminnasta.
Tutkimuksen olen toteuttanut laadullisena ja se on muodoltaan toimintatutkimus. Aineiston keruussa käytin useita erilaisia menetelmiä. Lasten vanhempien, päiväkodin ja palvelukeskuksen henkilökunnan ajatuksia ja odotuksia toiminnasta keräsin kyselyin. Lisäksi haastattelin lapsia ja vanhuksia. Nämä auttoivat toiminnan suunnittelussa. Toimintamallin testaamisen aikana havainnoin itse toimintaa osallistuvan havainnoinnin keinoin, mikä oli erittäin tärkeää. Toiminnan päätyttyä keräsin palautetta kaikilta tutkimukseni kannalta keskeisiltä sidosryhmiltä - lapsilta, vanhuksilta, henkilökunnalta sekä lasten vanhemmilta - joko haastatteluin tai kyselyin, mikä auttoi mallin kehittämisessä eteenpäin.
Yhteistoiminnan merkitys ja asiakkaiden toiveiden kuuleminen koettiin mallia muodostettaessa tärkeänä. Sukupolvien välinen yhteistyö voi avata lapsille monia ovia ja mahdollisuuden oppia. Toimintamalli voi toimia osana varhaiskasvatusta. Yhteisen tekemisen ilo on toimintamallin yksi avain. Haasteena toimintamallin luomisessa oli toiminnan sovittaminen yksikköjen arkeen sekä toiminnan soveltuvuus sekä vanhuksille että lapsille.
Teoriaosiossa kuvaan elämänvaiheina lapsuutta ja vanhuutta sekä sukupolvien välisen yhteistyön määritelmää. Työssä kerron ikäsyrjinnästä, jota toimintamallilla pyrittiin myös alentamaan. Tarkastelun alla oli myös ohjatun toiminnan merkitys ja aiempia tutkimuksia yhteistoiminnasta.
Tutkimuksen olen toteuttanut laadullisena ja se on muodoltaan toimintatutkimus. Aineiston keruussa käytin useita erilaisia menetelmiä. Lasten vanhempien, päiväkodin ja palvelukeskuksen henkilökunnan ajatuksia ja odotuksia toiminnasta keräsin kyselyin. Lisäksi haastattelin lapsia ja vanhuksia. Nämä auttoivat toiminnan suunnittelussa. Toimintamallin testaamisen aikana havainnoin itse toimintaa osallistuvan havainnoinnin keinoin, mikä oli erittäin tärkeää. Toiminnan päätyttyä keräsin palautetta kaikilta tutkimukseni kannalta keskeisiltä sidosryhmiltä - lapsilta, vanhuksilta, henkilökunnalta sekä lasten vanhemmilta - joko haastatteluin tai kyselyin, mikä auttoi mallin kehittämisessä eteenpäin.
Yhteistoiminnan merkitys ja asiakkaiden toiveiden kuuleminen koettiin mallia muodostettaessa tärkeänä. Sukupolvien välinen yhteistyö voi avata lapsille monia ovia ja mahdollisuuden oppia. Toimintamalli voi toimia osana varhaiskasvatusta. Yhteisen tekemisen ilo on toimintamallin yksi avain. Haasteena toimintamallin luomisessa oli toiminnan sovittaminen yksikköjen arkeen sekä toiminnan soveltuvuus sekä vanhuksille että lapsille.