Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ketterien menetelmien soveltaminen työntekijäkokemuksen näkökulmasta

Lohenoja, Mikko (2023)

 
Avaa tiedosto
Lohenoja_Mikko.pdf (1.892Mt)
Lataukset: 


Lohenoja, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433876
Tiivistelmä
Ketterään ajatteluun ja työntekijäkokemukseen panostaminen ovat nousseet 2000-luvulla merkittävään rooliin yritysstrategian kehittämisen elementteinä. Ketterät menetelmät otetaan käyttöön usein arvon, kustannushyödyn ja ennustettavuuden parantamiseksi. Toisaalta myös aktiivisella työntekijäkokemuksen huomioimisella on osoitettu olevan myönteisiä vaikutuksia asiakaskokemukseen ja työnantajamielikuvaan ja siten välillisesti yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen.

Ketterien menetelmien käyttöönotto edellyttää yleensä työkulttuurin, toimintatapojen, ajattelutapojen ja jopa työroolien tai organisaatiorakenteiden muutoksia. Muutostilanne on aina työntekijälle ja työyhteisölle jonkinlainen kuormitustekijä, ja se edellyttää jokaiselta työntekijältä henkilökohtaista sitoutumista muutokseen. Mikäli yritysstrategiassa painotetaan sekä ketteryyttä että työntekijäkokemusta, tulisi niiden keskinäistä riippuvuutta tarkastella siten, että niiden tavoitteet tukevat toisiaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko ketterien menetelmien soveltamisella, tai erityisesti joidenkin tällaisten menetelmien soveltamisella, mahdollista vahvistaa työntekijäkokemusta ja siten parantaa sitoutumista muutokseen ja uusiin toimintamalleihin.

Tämä opinnäytetyö ja siihen liittyvä kehittämistehtävä tehtiin yhteistyössä Yleisradio Oy:n kanssa osana liiketoimintayksikön toimintamalliuudistuksen hanketta vuosina 2022–2023. Kehittämistehtävässä sovellettiin kokeilujen kautta ketteriä työskentelymenetelmiä IT-asiantuntijoiden työssä. Kokeilujen jälkeisessä laadullisessa kyselytutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin kokeilujaksoilla sovelletut ketterät menetelmät vahvistavat sitoutumiseen liittyvää työntekijäkokemusta toimintamalliuudistuksen ja sen mukanaan tuoman laajemman työkulttuurimuutoksen yhteydessä. Keskeisenä tietoperustana käytettiin ketterien menetelmien, periaatteiden ja tiimirakenteiden teoriaa sekä työntekijäkokemuksen ja sen mittaamisen teoriaa.

Tutkimuksen tuotoksena syntyi menetelmien kokemusarvioiden vertailuun perustuva pisteytys, jonka avulla voidaan tunnistaa sellaisia ketteriä menetelmiä, joita on mahdollista soveltaa tiimin arkeen luontevasti työntekijäkokemuksen vahvistaminen huomioiden, sekä sellaisia, joiden kohdalla koettiin olevan työntekijäkokemusta heikentävä vaikutus. Tutkimuksen tulosten päätelmänä voitiin esittää, että erityisesti muutamat ketterät menetelmät ovat helposti sovellettavia siten, että ketterän toimintakulttuurin muutostilanteessa myös työntekijäkokemuksen vahvistaminen voidaan huomioida, kun taas muutaman menetelmän kohdalla työntekijäkokemus muutostilanteessa voi olla huomattavasti haastavampi. Tuloksista voidaan nähdä myös korrelaatio muutoskokeiluiden pituuden ja kokemusvastausten varmuuden välillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste