Liiketoimintasuunnitelma maaseutumatkailuyritykselle
Pöllänen, Essi (2023)
Pöllänen, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433909
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ja toteuttaa liiketoimintasuunnitelma aloittavalle maaseutumatkailuyritykselle. Idea yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemisestä lähti liikkeelle tekijän omasta tarpeesta ja halusta aloittaa liiketoimintasuunnitelmaa vastaava yritystoiminta. Liiketoimintasuunnitelma luotiin kuvitteelliselle yritykselle, eikä opinnäytetyölle ollut ulkopuolista toimeksiantajaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sellainen liiketoimintasuunnitelma, joka toimisi pohjana tulevaisuudessa lopulliselle liiketoimintasuunnitelmalle.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen eli se koostui tietoperustasta ja tietoperustaan pohjautuvasta tuotoksesta. Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahteen aiheeseen. Ensimmäinen osa käsitteli kotimaan matkailun kysyntää ja syventyi tarkemmin maaseutumatkailuun Suomessa. Toinen osa käsitteli elämystä, elämyksen määritelmää ja sen tuomaa lisäarvoa niin yritykselle kuin asiakkaalle.
Maaseutumatkailuyrityksen yritysidea oli tarjota lapsille ja heidän perheilleen kohdennettuja elämyksiä maaseutumaisessa ympäristössä. Yrityksen liikeideana oli se, että maatilalla on ennalta määritelty aikataulu eläinten ulkoilutukseen, ruokkimiseen ja muihin hoitotoimenpiteisiin, joihin asiakkaat ja erityisesti lapset osallistetaan. Lapsilla oli myös halutessaan mahdollisuus majoituksen aikana olla näennäisesti vastuussa valitsemastaan eläimestä ja sen tarvitsemasta hoidosta. Yrityksen kohderyhmänä toimi 3-12-vuotiaat lapset ja heidän perheensä. Liiketoimintasuunnitelma rajattiin tarkkojen laskelmien sijaan käsittelemään elämystä ja sen tuottamista asiakkaille. Tavoite oli luoda yrityksen toimintaidea kiinnostavaksi, jotta myöhemmässä vaiheessa sen voisi jalostaa lopulliseksi liiketoimintasuunnitelmaksi tarkempien laskelmien avulla ja sitä kautta aloittaa yritystoiminnan.
Opinnäytetyön produktina syntyi liiketoimintasuunnitelma, jonka rakennetta olisi mahdollista hyödyntää alustavasti liiketoiminnan aloituksessa. Liiketoimintasuunnitelman seuraavassa vaiheessa tulisi perehtyä tarkemmin yrityksen toimintaa ja kannattavuutta suunnitteleviin laskelmiin ennen kuin yrityksen todellista taloudellista kannattavuutta voitaisiin tarkastella.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen eli se koostui tietoperustasta ja tietoperustaan pohjautuvasta tuotoksesta. Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahteen aiheeseen. Ensimmäinen osa käsitteli kotimaan matkailun kysyntää ja syventyi tarkemmin maaseutumatkailuun Suomessa. Toinen osa käsitteli elämystä, elämyksen määritelmää ja sen tuomaa lisäarvoa niin yritykselle kuin asiakkaalle.
Maaseutumatkailuyrityksen yritysidea oli tarjota lapsille ja heidän perheilleen kohdennettuja elämyksiä maaseutumaisessa ympäristössä. Yrityksen liikeideana oli se, että maatilalla on ennalta määritelty aikataulu eläinten ulkoilutukseen, ruokkimiseen ja muihin hoitotoimenpiteisiin, joihin asiakkaat ja erityisesti lapset osallistetaan. Lapsilla oli myös halutessaan mahdollisuus majoituksen aikana olla näennäisesti vastuussa valitsemastaan eläimestä ja sen tarvitsemasta hoidosta. Yrityksen kohderyhmänä toimi 3-12-vuotiaat lapset ja heidän perheensä. Liiketoimintasuunnitelma rajattiin tarkkojen laskelmien sijaan käsittelemään elämystä ja sen tuottamista asiakkaille. Tavoite oli luoda yrityksen toimintaidea kiinnostavaksi, jotta myöhemmässä vaiheessa sen voisi jalostaa lopulliseksi liiketoimintasuunnitelmaksi tarkempien laskelmien avulla ja sitä kautta aloittaa yritystoiminnan.
Opinnäytetyön produktina syntyi liiketoimintasuunnitelma, jonka rakennetta olisi mahdollista hyödyntää alustavasti liiketoiminnan aloituksessa. Liiketoimintasuunnitelman seuraavassa vaiheessa tulisi perehtyä tarkemmin yrityksen toimintaa ja kannattavuutta suunnitteleviin laskelmiin ennen kuin yrityksen todellista taloudellista kannattavuutta voitaisiin tarkastella.