Keudan gastrobiilin sosiaalisen median näkyvyyden lisääminen
Ainasto, Sini (2023)
Ainasto, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433916
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Keski-uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Keuda. Työskentelen itse toimeksiantajalla ja työni päätavoite oli luoda sähköinen ohjekirja henkilöstölle, jolla saataisiin lisättyä Gastrobiilin, eli ruokarekan näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli myös lisätä Keudan näkyvyyttä, houkutellen uusia hakijoita ravintola- ja catering-alalle, kokien sen houkuttelevaksi ja mielenkiintoiseksi koulutusala vaihtoehdoksi. Työssä keskityttiin jo olemassa oleviin sosiaalisen median kanaviin, Facebookiin ja Instagramiin. Sähköisen ohjekirjan tarkoitus on lisätä ja helpottaa henkilökuntaa Gastrobiilin sosiaalisen median julkaisuissa. Ohjekirja on koko henkilöstön saatavilla ja sieltä löytyy vuoden jokaiselle viikolle julkaisuideoita ja valokuvia. Gastrobiili saapui Keudalle keväällä 2020 eikä organisaatiolla ollut ennestään minkäänlaista suunnitelmaa tai ohjekirjaa Gastrobiilin markkinointiin tai sen näkyvyyden lisäämiseen, joten sille oli todellinen tarve.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi on yleistynyt viime vuosien aikana paljon. Yritykset pyrkivät löytämää uusia asiakkaita ja vahvistamaan jo olemassa olevia asiakassuhteitaan. Markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä rakentamaan yrityksestä tietynlaista mielikuvaa. Sosiaalisessa mediassa jaetaan tietoa yrityksestä ja sen palveluista sekä tuotteista.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi tulisi olla suunnitelmallista ja tavoitteellista. Oikein toteutettuna sosiaalinen media voi tuoda yritykselle paljon hyötyjä ja parempia tuloksia. Parhaita puolia sosiaalisessa mediassa markkinoinnissa on sen mitattavuus lyhyellä, sekä pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2022 suunnittelemalla ja työstämällä aihetta, huomioiden toimeksiantajan toiveet ja tarpeet. Työ aloitettiin määrittelemällä tietoperustassa olevia käsitteitä: markkinointi ja markkinointi sosiaalisessa mediassa, erilaisten lähteiden avulla. Tämän lisäksi työssä kuvailen prosessia tuotoksen tuottamisesta. Opinnäytetyö ja sen tuotos valmistui 2023 vuoden lopussa.
Opinnäytetyöni lopputuloksena syntyi selkeä sähköinen ohjekirja Keudan henkilökunnan käyttöön, jonka avulla Gastrobiilin sosiaalisen median päivityksiä olisi helppo tehdä. Ohjekirjassa on vuosikellon muodossa kerättynä jokaiselle kalenteri viikolle julkaisuehdotus kuvineen sosiaalisen median kanaviin, Facebookkin ja Instagramiin. Ohjekirja ladattiin henkilökunnan käyttöön, heille tuttuun digitaaliseen alustaan.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi on yleistynyt viime vuosien aikana paljon. Yritykset pyrkivät löytämää uusia asiakkaita ja vahvistamaan jo olemassa olevia asiakassuhteitaan. Markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä rakentamaan yrityksestä tietynlaista mielikuvaa. Sosiaalisessa mediassa jaetaan tietoa yrityksestä ja sen palveluista sekä tuotteista.
Sosiaalisessa mediassa markkinointi tulisi olla suunnitelmallista ja tavoitteellista. Oikein toteutettuna sosiaalinen media voi tuoda yritykselle paljon hyötyjä ja parempia tuloksia. Parhaita puolia sosiaalisessa mediassa markkinoinnissa on sen mitattavuus lyhyellä, sekä pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2022 suunnittelemalla ja työstämällä aihetta, huomioiden toimeksiantajan toiveet ja tarpeet. Työ aloitettiin määrittelemällä tietoperustassa olevia käsitteitä: markkinointi ja markkinointi sosiaalisessa mediassa, erilaisten lähteiden avulla. Tämän lisäksi työssä kuvailen prosessia tuotoksen tuottamisesta. Opinnäytetyö ja sen tuotos valmistui 2023 vuoden lopussa.
Opinnäytetyöni lopputuloksena syntyi selkeä sähköinen ohjekirja Keudan henkilökunnan käyttöön, jonka avulla Gastrobiilin sosiaalisen median päivityksiä olisi helppo tehdä. Ohjekirjassa on vuosikellon muodossa kerättynä jokaiselle kalenteri viikolle julkaisuehdotus kuvineen sosiaalisen median kanaviin, Facebookkin ja Instagramiin. Ohjekirja ladattiin henkilökunnan käyttöön, heille tuttuun digitaaliseen alustaan.