Urheilumarkkinoinnin käsikirja
Kiianlehto, Iiro (2023)
Kiianlehto, Iiro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda käsikirjaopas suomalaisille urheiluorganisaatioille katsojamäärien lisäämiseksi urheilutapahtumiin. Opinnäytetyö keskittyy suomalaiseen
huippu-urheiluun, ja työn päähuomio on jääkiekossa sekä jalkapallossa.
Työn taustalla on suomalaisen seurajoukkueurheilun ongelma, eli pienet katsojaluvut paikan päällä. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda organisaatiolle opas, johon on koostettu
nykyaikaisimmat ja tehokkaimmat toimintamallit potentiaalisten kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseksi ja sitouttamiseksi. Työ on rajattu asiakkaiden paikan päälle ottelutapahtumiin
houkuttelemiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu tietokirjallisuudesta, artikkeleista, tutkimuksista, sekä
tilastoista. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jolloin kokonaisuus muodostuu teoriaosuudesta, sekä produktiosuudesta eli käsikirjaoppaasta. Työn teoriaosuus on
toteutettu Microsoft Word -muotoon, ja käsikirjaopas on koostettu PowerPoint -muotoon.
Työ on toteutettu vuonna 2023.
Työn teoriaosuus koostuu kolmesta laajasta aihealueesta, jotka ovat jaettuna tarpeen mukaan alaotsikoiksi. Teoriaosuuden ensimmäinen kappale käsittelee huippu-urheilun merkitystä yhteiskunnallisesti, urheilumarkkinoinnin nykytilaa kansallisesti sekä kansainvälisesti,
sekä urheilutuotteen brändäystyötä ja modernisointia. Ensimmäiseen aihealueeseen lukeutuu myös vastuullisuus, joka on tärkeässä osassa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden toisena laajana aihealueena käsitellään monikanavaista
markkinointia. Kappaleessa tutustutaan kirjallisuuskatsauksen kautta nykyaikaisiin ja tehokkaisiin markkinointikanaviin, ja sovelletaan niitä urheiluliiketoimintaan. Aihealueeseen
sisältyy myös tarinallisuutta ja markkinointisuunnitelmaa käsitteleviä kappaleita. Sosiaaliseen mediaan keskitytään voimakkaasti sen relevanssin ja tärkeyden vuoksi kyseisellä
alalla.
Teoriaosuuden kolmas aihealue käsittelee kuluttajaprofiilien tunnistamista ja sen hyödyntämistä urheilumarkkinointia toteutettaessa. Kappaleessa keskitytään kirjallisuustutkimuksen
kautta esiin nousseisiin kuuteen tunnistettuun asiakastyyppiin urheiluviihteen parissa.
Työn toiminnallinen tuotos on käsikirjaopas urheilumarkkinointiin. Oppaassa käsitellään nykyisiä urheiluviihdetuotteen trendejä ja modernia urheilutuotetta. Käsikirjaopas on luotu palvelemaan suomalaisia urheiluorganisaatioita. Käsikirjaopas on rakennettu työn teoriaosuuden pohjalta. Työ kulminoituu produktin lopussa olevaan konkreettiseen ohjeistukseen,
jonka avulla opinnäytetyötä hyödyntävä organisaatio saa nykyaikaistettua toimintaansa
kohti loppuunmyytyjä ottelutapahtumia.
huippu-urheiluun, ja työn päähuomio on jääkiekossa sekä jalkapallossa.
Työn taustalla on suomalaisen seurajoukkueurheilun ongelma, eli pienet katsojaluvut paikan päällä. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda organisaatiolle opas, johon on koostettu
nykyaikaisimmat ja tehokkaimmat toimintamallit potentiaalisten kuluttaja-asiakkaiden tavoittamiseksi ja sitouttamiseksi. Työ on rajattu asiakkaiden paikan päälle ottelutapahtumiin
houkuttelemiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu tietokirjallisuudesta, artikkeleista, tutkimuksista, sekä
tilastoista. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jolloin kokonaisuus muodostuu teoriaosuudesta, sekä produktiosuudesta eli käsikirjaoppaasta. Työn teoriaosuus on
toteutettu Microsoft Word -muotoon, ja käsikirjaopas on koostettu PowerPoint -muotoon.
Työ on toteutettu vuonna 2023.
Työn teoriaosuus koostuu kolmesta laajasta aihealueesta, jotka ovat jaettuna tarpeen mukaan alaotsikoiksi. Teoriaosuuden ensimmäinen kappale käsittelee huippu-urheilun merkitystä yhteiskunnallisesti, urheilumarkkinoinnin nykytilaa kansallisesti sekä kansainvälisesti,
sekä urheilutuotteen brändäystyötä ja modernisointia. Ensimmäiseen aihealueeseen lukeutuu myös vastuullisuus, joka on tärkeässä osassa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden toisena laajana aihealueena käsitellään monikanavaista
markkinointia. Kappaleessa tutustutaan kirjallisuuskatsauksen kautta nykyaikaisiin ja tehokkaisiin markkinointikanaviin, ja sovelletaan niitä urheiluliiketoimintaan. Aihealueeseen
sisältyy myös tarinallisuutta ja markkinointisuunnitelmaa käsitteleviä kappaleita. Sosiaaliseen mediaan keskitytään voimakkaasti sen relevanssin ja tärkeyden vuoksi kyseisellä
alalla.
Teoriaosuuden kolmas aihealue käsittelee kuluttajaprofiilien tunnistamista ja sen hyödyntämistä urheilumarkkinointia toteutettaessa. Kappaleessa keskitytään kirjallisuustutkimuksen
kautta esiin nousseisiin kuuteen tunnistettuun asiakastyyppiin urheiluviihteen parissa.
Työn toiminnallinen tuotos on käsikirjaopas urheilumarkkinointiin. Oppaassa käsitellään nykyisiä urheiluviihdetuotteen trendejä ja modernia urheilutuotetta. Käsikirjaopas on luotu palvelemaan suomalaisia urheiluorganisaatioita. Käsikirjaopas on rakennettu työn teoriaosuuden pohjalta. Työ kulminoituu produktin lopussa olevaan konkreettiseen ohjeistukseen,
jonka avulla opinnäytetyötä hyödyntävä organisaatio saa nykyaikaistettua toimintaansa
kohti loppuunmyytyjä ottelutapahtumia.