Työntekijäkokemuksesta viestimisen erot virallisissa- ja sosiaalisen median kanavissa
Pöllänen, Iina (2023)
Pöllänen, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433970
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on kaikki havaittu, koettu ja tunnettu. Työntekijäkokemus kehittyy jatkuvasti ja henkilöstön kokemukset herättävät kiinnostusta niin potentiaalisissa työntekijöissä, sidoskumppaneissa kuin asiakkaissakin. Positiivinen työntekijäkokemus on yrityksien kilpailuvaltti.
Työssä tutkittiin työntekijäkokemuksesta viestimisen eroja virallisissa- ja sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena oli tarkastella yhtäläisyyksiä ja eroja eri kanavien viestinnässä. Lisäksi tarkasteltiin, minkälaisia asioita työntekijät nostivat esiin sosiaalisessa mediassa, ja toisaalta minkälaisia teemoja yritykset nostivat esiin omassa viestinnässään. Tutkimus toteutettiin kahden Suomessa toimivan yrityksen kotisivujen sisältöön työntekijäkokemuksesta, sekä oletettujen työntekijöiden sosiaalisen median keskusteluihin aiheesta. Yritykset esitettiin opinnäytetyössä anonyymeina. Tutkimuksen avulla voidaan auttaa yrityksiä viestimään oikeista asioista työntekijäkokemukseen liittyen.
Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi kaksi lukua. Ensimmäisessä käsiteltiin työntekijäkokemusta sen evoluution ja elementtien näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin työntekijäkokemuksen merkitystä organisaatioille sekä eri-ikäisten työntekijöiden arvoja työelämässä. Toisessa pääluvussa käsiteltiin työntekijäkokemusta viestinnän kontekstista sisältäen organisaatioiden ulkoisen viestinnän ja henkilöstön viestinnän.
Tutkimusosio toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineisto kerättiin tutkittavien yritysten julkisista kanavista sekä sosiaalisen median aineistoista. Kokonaisuudessaan työ toteutettiin 20.2.2023-19.11.2023 välisenä aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että viestinnässä on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Yhteisinä piirteinä viestinnässä nousi johtamistapa ja urakehityksen tukeminen. Lisäksi esiin nousi työhyvinvointi ja työterveys sekä työyhteisön yhteisöllisyys. Suurimpien erojen todettiin aiheutuvat yritysten viestiessä aiheesta suurpiirteisemmin oletettuihin työntekijöihin verrattuna. Yritykset korostivat viestinnässään toiminnan merkityksellisyyttä, systemaattista työntekijäkokemuksen rakentamista ja missiota. Oletetut työntekijät keskustelivat aiheesta yksilötasolla sekä tarkastelivat, kuinka työntekijäkokemuksen johtaminen vaikuttaa yksilötasolla.
Työssä tutkittiin työntekijäkokemuksesta viestimisen eroja virallisissa- ja sosiaalisen median kanavissa. Tavoitteena oli tarkastella yhtäläisyyksiä ja eroja eri kanavien viestinnässä. Lisäksi tarkasteltiin, minkälaisia asioita työntekijät nostivat esiin sosiaalisessa mediassa, ja toisaalta minkälaisia teemoja yritykset nostivat esiin omassa viestinnässään. Tutkimus toteutettiin kahden Suomessa toimivan yrityksen kotisivujen sisältöön työntekijäkokemuksesta, sekä oletettujen työntekijöiden sosiaalisen median keskusteluihin aiheesta. Yritykset esitettiin opinnäytetyössä anonyymeina. Tutkimuksen avulla voidaan auttaa yrityksiä viestimään oikeista asioista työntekijäkokemukseen liittyen.
Opinnäytetyön tietoperusta sisälsi kaksi lukua. Ensimmäisessä käsiteltiin työntekijäkokemusta sen evoluution ja elementtien näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin työntekijäkokemuksen merkitystä organisaatioille sekä eri-ikäisten työntekijöiden arvoja työelämässä. Toisessa pääluvussa käsiteltiin työntekijäkokemusta viestinnän kontekstista sisältäen organisaatioiden ulkoisen viestinnän ja henkilöstön viestinnän.
Tutkimusosio toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineisto kerättiin tutkittavien yritysten julkisista kanavista sekä sosiaalisen median aineistoista. Kokonaisuudessaan työ toteutettiin 20.2.2023-19.11.2023 välisenä aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että viestinnässä on sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Yhteisinä piirteinä viestinnässä nousi johtamistapa ja urakehityksen tukeminen. Lisäksi esiin nousi työhyvinvointi ja työterveys sekä työyhteisön yhteisöllisyys. Suurimpien erojen todettiin aiheutuvat yritysten viestiessä aiheesta suurpiirteisemmin oletettuihin työntekijöihin verrattuna. Yritykset korostivat viestinnässään toiminnan merkityksellisyyttä, systemaattista työntekijäkokemuksen rakentamista ja missiota. Oletetut työntekijät keskustelivat aiheesta yksilötasolla sekä tarkastelivat, kuinka työntekijäkokemuksen johtaminen vaikuttaa yksilötasolla.