Raidegeometrian kunnossapidon konetöiden suunnittelu RATA-järjestelmässä
Teder, Egle (2023)
Teder, Egle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433906
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään raidegeometrian kunnossapidon konetöiden suunnittelua RATA-järjestelmässä. Opinnäytetyön avulla tehtiin määritykset RATA-järjestelmään. Järjestelmään tarvittavia määrityksiä selvitettiin käyttäjäkyselyn ja työpajojen avulla.
Rataverkko vaatii jatkuvaa kunnossapitoa pysyäkseen liikennekelpoisena. Kunnossapitoon sisältyy määräaikaishuollot, viankorjaukset ja tarkastukset sekä raidegeometrian kunnossapidon konetyöt eli sepelöinti, tukeminen ja harjaus. Työkoneiden liikuttelu on kallista, minkä vuoksi töiden suunnittelu on tärkeässä roolissa kunnossapitourakoitsijan kustannuksien kannalta.
Työn toimeksiantaja on Destia Rail Oy. Destia Rail Oy:llä on ratakunnossapito-alueillaan käytössä ratakunnossapidon raportointi-, suunnittelu- ja ohjausjärjestelmä RATA. Järjestelmä haluttiin käyttöön myös geometrian kunnossapidon konetöiden osalta, mutta toiminnot puuttuivat. Opinnäytetyössä keskitytään raidegeometrian kunnossapidon konetöiden suunnitteluun RATA-järjestelmässä. Järjestelmään tehtiin määritykset edellä mainittujen töiden osalta.
Järjestelmän määrityksiä varten pidettiin neljä työpajaa, joiden aiheena oli tuentasuunnitelma, töiden ja toteuman seuranta sekä suoriteilmoitus. Työpajaan osallistujia oli Destia Rail Oy:n kunnossapitoalueilta ja Kiskokaluston yksiköstä. Lisäksi järjestelmän käyttökokemuksia selvitettiin käyttäjäkyselyllä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin määritykset järjestelmän tuentatoiminnalli-suuksiin. Tuentatoiminnallisuuksien tarkemmat määritykset ovat salassa pidettävää tietoa.
Rataverkko vaatii jatkuvaa kunnossapitoa pysyäkseen liikennekelpoisena. Kunnossapitoon sisältyy määräaikaishuollot, viankorjaukset ja tarkastukset sekä raidegeometrian kunnossapidon konetyöt eli sepelöinti, tukeminen ja harjaus. Työkoneiden liikuttelu on kallista, minkä vuoksi töiden suunnittelu on tärkeässä roolissa kunnossapitourakoitsijan kustannuksien kannalta.
Työn toimeksiantaja on Destia Rail Oy. Destia Rail Oy:llä on ratakunnossapito-alueillaan käytössä ratakunnossapidon raportointi-, suunnittelu- ja ohjausjärjestelmä RATA. Järjestelmä haluttiin käyttöön myös geometrian kunnossapidon konetöiden osalta, mutta toiminnot puuttuivat. Opinnäytetyössä keskitytään raidegeometrian kunnossapidon konetöiden suunnitteluun RATA-järjestelmässä. Järjestelmään tehtiin määritykset edellä mainittujen töiden osalta.
Järjestelmän määrityksiä varten pidettiin neljä työpajaa, joiden aiheena oli tuentasuunnitelma, töiden ja toteuman seuranta sekä suoriteilmoitus. Työpajaan osallistujia oli Destia Rail Oy:n kunnossapitoalueilta ja Kiskokaluston yksiköstä. Lisäksi järjestelmän käyttökokemuksia selvitettiin käyttäjäkyselyllä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin määritykset järjestelmän tuentatoiminnalli-suuksiin. Tuentatoiminnallisuuksien tarkemmat määritykset ovat salassa pidettävää tietoa.