Sosionomiopiskelijan osaamisen kehittyminen opintojen aikana
El Madarhi, Essi; Lehto, Hertta (2023)
El Madarhi, Essi
Lehto, Hertta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433939
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sosionomin osaaminen on sekä miten sosionomiopiskelijan osaaminen, ammatillisuus ja asiantuntijuus kehittyvät opintojen aikana. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun Ammattikorkeakoulun Sivisote-tutkimusryhmä. Opinnäytetyö on osa Sivisote-tutkimusryhmän laajempaa kokonaisuutta, jolla pyritään selvittämään, mitä sosionomin koulutus pitää sisällään ja millaisiin tehtäviin sosionomin koulutus pätevöittää, sekä selkeyttämään sosionomin ja sosiaalityöntekijän opintoja ja työnkuvaa. Tämän opinnäytetyön tutkimuksen avulla kerättyä tietoa voidaan hyödyntää sosionomikoulutuksen kehittämistyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-kyselysovelluksen avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä sosionomin osaamisesta ja osaamisen kehittymisestä opintojen aikana. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse kaikille Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tutkimusaineisto koostui 123 sosionomiopiskelijan vastauksista. Tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin määrällisiä analyysimenetelmiä käyttämällä. Avoimista kysymyksistä saatuun aineiston käsittelyssä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia. Kyselystä saatuja vastauksia tarkasteltiin kokonaisuudessaan sekä vuosiluokittain, jotta voitiin havainnoida osaamisen kehittymistä eri vaiheissa opintoja.
Tutkimustulokset osoittavat sosionomiopiskelijoiden osaamisen olevan laaja-alaista. Sosionomiopiskelijoilla on vahva käsitys sosionomin osaamisesta. Tutkimuksen perusteella havaittiin sosionomiopiskelijan osaamisen, ammatillisuuden ja asiantuntijuuden lisääntyvän opintojen edetessä. Osaamisen, ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittymistä tukivat eri opetus- ja oppimismenetelmät. Hyödyllisimmäksi tutkimuksen mukaan koettiin työssä oppiminen, jossa osaaminen kehittyi monipuolisesti ja teoriatietoa oli mahdollista hyödyntää käytännössä. Nämä tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-kyselysovelluksen avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä sosionomin osaamisesta ja osaamisen kehittymisestä opintojen aikana. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse kaikille Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille. Tutkimusaineisto koostui 123 sosionomiopiskelijan vastauksista. Tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin määrällisiä analyysimenetelmiä käyttämällä. Avoimista kysymyksistä saatuun aineiston käsittelyssä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia. Kyselystä saatuja vastauksia tarkasteltiin kokonaisuudessaan sekä vuosiluokittain, jotta voitiin havainnoida osaamisen kehittymistä eri vaiheissa opintoja.
Tutkimustulokset osoittavat sosionomiopiskelijoiden osaamisen olevan laaja-alaista. Sosionomiopiskelijoilla on vahva käsitys sosionomin osaamisesta. Tutkimuksen perusteella havaittiin sosionomiopiskelijan osaamisen, ammatillisuuden ja asiantuntijuuden lisääntyvän opintojen edetessä. Osaamisen, ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittymistä tukivat eri opetus- ja oppimismenetelmät. Hyödyllisimmäksi tutkimuksen mukaan koettiin työssä oppiminen, jossa osaaminen kehittyi monipuolisesti ja teoriatietoa oli mahdollista hyödyntää käytännössä. Nämä tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tietoa.