Suomalaisen tilaviinin digimarkkinointi
Kuusela, Jenna (2023)
Kuusela, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434007
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisen tilaviinin markkinointia ja erityisesti digimarkkinointia voitaisiin kehittää. Opinnäytetyössä selvitettiin tilaviinien markkinoinnin nykytilaa ja tutkittiin eri digimarkkinoinnin keinoja. Nykytila selvitettiin asiantuntijahaastatteluilla ja markkinointikeinot sekä teorialla, että haastatteluilla. Opinnäytetyö suoritettiin vuoden 2023 syyslukukauden aikana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksesta tuli laadullinen, koska aihe on uusi ja siitä haluttiin mahdollisimman laaja ymmärrys. Tutkimus koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osiosta. Empiirisen eli tutkimusosion tutkimusmenetelmä on haastattelut. Haastattelun kohderyhmänä toimivat suomalaiset tilaviiniyritykset, jotka ovat tutkittavan ilmiön asiantuntijoita. Teoreettisessa osiossa kerrotaan laajasti tilaviinistä ja markkinoinnista eri taustatietojen ja käsitteiden avulla. Nämä aiheet tukivat tutkittavan ilmiön selvittämistä.
Tutkimuksen aihe valittiin sen ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden takia. Ajankohtaisuus näkyy erityisesti digimarkkinoinnin ja sen alakäsitteiden kohdalla. Digitalisaatio on jatkuvasti kehittyvä ilmiö. Kohderyhmät eli suomalaiset tilaviiniyritykset voivat hyötyä markkinoinnin teoriaosuudesta ja tuloksista. Tuloksissa käytetään kohderyhmien haastatteluja. Tuloksista voidaan lukea kaikkien haastateltavien vastaukset. Haastateltavia tilaviiniyrityksiä olivat Ainoa Winery, Rönnvikin viinitila, Tammiluodon viinitila ja Teiskon viini.
Tuloksista saatiin lyhyt yleiskatsaus tilaviinin markkinoinnin tämänhetkisestä tilanteesta. Suomalaisten viinitilojen nykytilanne ja tilaviinien tulevaisuus vaikuttaisi olevan hyvin erilainen. Tilaviinin markkinointia ollaan tehostamassa ja näin ollen myös tilaviinin tunnettuus nousussa. Nykyään markkinointiin liittyy vahvasti sosiaalinen media. Erityisesti Facebook on hallitseva sosiaalisen median alusta tilaviinimarkkinoinnissa. Opinnäytetyön Lopussa on esitetty johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia yrityksille tilaviinin markkinointiin liittyen. Tilaviinin tunnettuus on vielä kehitysvaiheessa, mutta erilaisilla markkinointikeinoilla, tilannetta voidaan parantaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksesta tuli laadullinen, koska aihe on uusi ja siitä haluttiin mahdollisimman laaja ymmärrys. Tutkimus koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osiosta. Empiirisen eli tutkimusosion tutkimusmenetelmä on haastattelut. Haastattelun kohderyhmänä toimivat suomalaiset tilaviiniyritykset, jotka ovat tutkittavan ilmiön asiantuntijoita. Teoreettisessa osiossa kerrotaan laajasti tilaviinistä ja markkinoinnista eri taustatietojen ja käsitteiden avulla. Nämä aiheet tukivat tutkittavan ilmiön selvittämistä.
Tutkimuksen aihe valittiin sen ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden takia. Ajankohtaisuus näkyy erityisesti digimarkkinoinnin ja sen alakäsitteiden kohdalla. Digitalisaatio on jatkuvasti kehittyvä ilmiö. Kohderyhmät eli suomalaiset tilaviiniyritykset voivat hyötyä markkinoinnin teoriaosuudesta ja tuloksista. Tuloksissa käytetään kohderyhmien haastatteluja. Tuloksista voidaan lukea kaikkien haastateltavien vastaukset. Haastateltavia tilaviiniyrityksiä olivat Ainoa Winery, Rönnvikin viinitila, Tammiluodon viinitila ja Teiskon viini.
Tuloksista saatiin lyhyt yleiskatsaus tilaviinin markkinoinnin tämänhetkisestä tilanteesta. Suomalaisten viinitilojen nykytilanne ja tilaviinien tulevaisuus vaikuttaisi olevan hyvin erilainen. Tilaviinin markkinointia ollaan tehostamassa ja näin ollen myös tilaviinin tunnettuus nousussa. Nykyään markkinointiin liittyy vahvasti sosiaalinen media. Erityisesti Facebook on hallitseva sosiaalisen median alusta tilaviinimarkkinoinnissa. Opinnäytetyön Lopussa on esitetty johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia yrityksille tilaviinin markkinointiin liittyen. Tilaviinin tunnettuus on vielä kehitysvaiheessa, mutta erilaisilla markkinointikeinoilla, tilannetta voidaan parantaa.