Miten käsikirjoitetaan dokumenttielokuva: käsikirjoittamisen teoria dokumenttielokuvan tuotannon tukena
Mäki-Paavola, Eerika (2023)
Mäki-Paavola, Eerika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434009
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia dokumenttielokuvan käsikirjoituksen roolia tuotannon eri vaiheissa. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä yhdistyvät dokumenttielokuvan tuottaminen sekä kirjallinen raportti, joka keskittyy dokumenttielokuvan käsikirjoitusprosessiin. Opinnäytetyö avaa dokumenttielokuvan sekä käsikirjoittamisen teoriaa. Teoriaosuuden tärkeimmät lähteet ovat dokumenttielokuvan tekemisen sekä käsikirjoittamisen oppaita. Teoriaosuuteen on koottu tärkeää yleistietoa dokumenttielokuvista sekä tarkempia ohjeistuksia käsikirjoittamisesta.
Opinnäytetyö osoittaa, että dokumenttielokuvan käsikirjoituksella on tärkeä rooli tuotannossa. Käsikirjoitus toimii suunnitteluapuna elokuvan kerronnalle ja rakenteelle. Se auttaa tekijää hahmottamaan elokuvan tyyliä ja tunnelmaa. Käsikirjoituksen formaatti on dokumenttielokuvassa joustava: käsikirjoitukseksi kelpaa niin lavea asiakäsikirjoitus kuin perinteisen fiktioformaatinkin käsikirjoitus. Käsikirjoittamisen voi aloittaa miettimällä, millaisia kohtauksia omaan dokumenttielokuvaan haluaisi. Tällainen kohtausluettelo toimii kuin ostoslistana elokuvan tekijälle. Lopullisesta käsikirjoituksesta selviää, mitä elokuvan katsoja näkee ja mitä kuulee. Dokumenttielokuvassa tyypillistä on kuitenkin, että elokuvan rakenne tarkentuu kuvatessa. Viimeinen käsikirjoitus tapahtuu leikkauspöydällä.
Opinnäytetyössä avaan oman dokumenttielokuvan tuotannon eri vaiheita, kuten suunnittelua, kuvaamista sekä editointia. Sen lisäksi esittelen oman käsikirjoittamiseni prosessia ja sen eri vaiheita. Käsikirjoitukseni ensimmäiseen versioon vaikutti ennakkohaastattelu, jossa hyödynsin teemahaastattelun teoriaa. Ennakkohaastattelusta kokosin kohtausluettelon, jossa hyödynsin perinteistä kolmen näytöksen mallia. Ennen ensimmäisen käsikirjoituksen kirjoittamista kuvasin muutaman kerran, jotta hahmotin, millaisia kuvia teokseen tulee. Suunnittelin dokumenttielokuvaa sen pohjalta, että hyödyntäisin osallistuvaa moodia, jossa elokuvantekijä vuorovaikuttaa kuvattavan kohteensa kanssa eri tavoin. Lopulta vuorovaikutus jäi kuitenkin vähäiseksi. Ohjasin ainoastaan haastattelutilanteissa. Jos kuvaisin uudelleen, keskittyisin ohjaamaan myös pidempiä tarinaan sopivia kohtauksia muualta kuin haastatteluista. Kokosin leikkauskäsikirjoituksen haastatteluista saamieni sitaattien pohjalta.
Opinnäytetyö osoittaa käsikirjoituksen olevan tärkeä suunnittelun työkalu, joka auttaa selkeyttämään tarinan rakennetta, teemoja, keskeisiä viestejä ja niiden rytmitystä. Käsikirjoitus auttoi haastatteluja kuvatessa muistamaan, mitkä tarinat eivät saa unohtua. Käsikirjoituksen visuaalisen maailman suunnittelu jää tässä työssä puutteelliseksi. Opinnäytetyötä tehdessä olen kuitenkin syventänyt ammattiosaamistani toivomallani tavalla.
Opinnäytetyö osoittaa, että dokumenttielokuvan käsikirjoituksella on tärkeä rooli tuotannossa. Käsikirjoitus toimii suunnitteluapuna elokuvan kerronnalle ja rakenteelle. Se auttaa tekijää hahmottamaan elokuvan tyyliä ja tunnelmaa. Käsikirjoituksen formaatti on dokumenttielokuvassa joustava: käsikirjoitukseksi kelpaa niin lavea asiakäsikirjoitus kuin perinteisen fiktioformaatinkin käsikirjoitus. Käsikirjoittamisen voi aloittaa miettimällä, millaisia kohtauksia omaan dokumenttielokuvaan haluaisi. Tällainen kohtausluettelo toimii kuin ostoslistana elokuvan tekijälle. Lopullisesta käsikirjoituksesta selviää, mitä elokuvan katsoja näkee ja mitä kuulee. Dokumenttielokuvassa tyypillistä on kuitenkin, että elokuvan rakenne tarkentuu kuvatessa. Viimeinen käsikirjoitus tapahtuu leikkauspöydällä.
Opinnäytetyössä avaan oman dokumenttielokuvan tuotannon eri vaiheita, kuten suunnittelua, kuvaamista sekä editointia. Sen lisäksi esittelen oman käsikirjoittamiseni prosessia ja sen eri vaiheita. Käsikirjoitukseni ensimmäiseen versioon vaikutti ennakkohaastattelu, jossa hyödynsin teemahaastattelun teoriaa. Ennakkohaastattelusta kokosin kohtausluettelon, jossa hyödynsin perinteistä kolmen näytöksen mallia. Ennen ensimmäisen käsikirjoituksen kirjoittamista kuvasin muutaman kerran, jotta hahmotin, millaisia kuvia teokseen tulee. Suunnittelin dokumenttielokuvaa sen pohjalta, että hyödyntäisin osallistuvaa moodia, jossa elokuvantekijä vuorovaikuttaa kuvattavan kohteensa kanssa eri tavoin. Lopulta vuorovaikutus jäi kuitenkin vähäiseksi. Ohjasin ainoastaan haastattelutilanteissa. Jos kuvaisin uudelleen, keskittyisin ohjaamaan myös pidempiä tarinaan sopivia kohtauksia muualta kuin haastatteluista. Kokosin leikkauskäsikirjoituksen haastatteluista saamieni sitaattien pohjalta.
Opinnäytetyö osoittaa käsikirjoituksen olevan tärkeä suunnittelun työkalu, joka auttaa selkeyttämään tarinan rakennetta, teemoja, keskeisiä viestejä ja niiden rytmitystä. Käsikirjoitus auttoi haastatteluja kuvatessa muistamaan, mitkä tarinat eivät saa unohtua. Käsikirjoituksen visuaalisen maailman suunnittelu jää tässä työssä puutteelliseksi. Opinnäytetyötä tehdessä olen kuitenkin syventänyt ammattiosaamistani toivomallani tavalla.