Majoitusalan kuluttajakäyttäytymisen muutos ja vaikutus hotellien huonepalveluun
Wester, Andreas (2023)
Wester, Andreas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434024
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään, miten majoitusalan kuluttajakäyttäytymisen muutos on vaikuttanut hotellien huonepalveluun. Opinnäytetyön tavoitteena on analysoida hotellien huonepalvelun nykytilaa ja tulevaisuutta, sekä sen muutokseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena on myös selvittää, miten majoitusalan kuluttajakäyttäytymisen muutos vaikuttaa huonepalvelun toteutukseen, suosioon ja kannattavuuteen. Tätä tukitaan sekä kuluttajien, että hotellien näkökulmasta. Lopuksi halutaan myös selvittää, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymisen muutokseen ja tutkia näiden tekijöiden laajempaa vaikutusta ihmisten elämään. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu näihin tavoitteisiin ja ne kattavat opinnäytetyön pääluvut 2 ja 3.
Opinnäytetyö keskittyy ainoastaan hotellien huonepalveluun, eli huoneessa ruokailuun. Kaikki muut samalaiset palvelut on rajattu pois. Kuluttajakäyttäytymistä käsittelevä luku keskittyy suurimmaksi osaksi kulutuskäyttäytymiseen terminä, siihen vaikuttaviin tekijöihin, luotettavien lähteiden julkaisemiin megatrendeihin ja majoitusalan kannalta olennaisiin pienempiin trendeihin. Tutkimuksen empiirisessä osassa haastatellaan vain hotellien hotellijohtajia ja hotellipäälliköitä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Työn teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin laadullinen tutkimus, jossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluiden avulla tutkittiin hotellien näkökulmaa opinnäytetyön aiheesta ja sen päätutkimuskysymyksestä. Päätuloksissa tuli esille, että huonepalvelu ei ole kovin tärkeä osa hotellien kokonaisuutta ja siihen ei ohjata suuria määriä resursseja. Kuluttajakäyttäytymisen muutokset majoitusalalla eivät ole myöskään vaikuttaneet hotellien huonepalveluun merkittävästi ja muutoksiin reagoiminen on hidasta. Tutkija päätteli tulosten perusteella, että majoitusalalla pitäisi tapahtua erittäin laaja muutos, jotta huonepalveluun kiinnitettäisi enemmän huomiota. Huonepalvelun tulevaisuus riippuu paljolti siitä, miten alaan liittyvä teknologia tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja kuinka paljon sitä tullaan hyödyntämään hotelleissa.
Opinnäytetyö keskittyy ainoastaan hotellien huonepalveluun, eli huoneessa ruokailuun. Kaikki muut samalaiset palvelut on rajattu pois. Kuluttajakäyttäytymistä käsittelevä luku keskittyy suurimmaksi osaksi kulutuskäyttäytymiseen terminä, siihen vaikuttaviin tekijöihin, luotettavien lähteiden julkaisemiin megatrendeihin ja majoitusalan kannalta olennaisiin pienempiin trendeihin. Tutkimuksen empiirisessä osassa haastatellaan vain hotellien hotellijohtajia ja hotellipäälliköitä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Työn teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin laadullinen tutkimus, jossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluiden avulla tutkittiin hotellien näkökulmaa opinnäytetyön aiheesta ja sen päätutkimuskysymyksestä. Päätuloksissa tuli esille, että huonepalvelu ei ole kovin tärkeä osa hotellien kokonaisuutta ja siihen ei ohjata suuria määriä resursseja. Kuluttajakäyttäytymisen muutokset majoitusalalla eivät ole myöskään vaikuttaneet hotellien huonepalveluun merkittävästi ja muutoksiin reagoiminen on hidasta. Tutkija päätteli tulosten perusteella, että majoitusalalla pitäisi tapahtua erittäin laaja muutos, jotta huonepalveluun kiinnitettäisi enemmän huomiota. Huonepalvelun tulevaisuus riippuu paljolti siitä, miten alaan liittyvä teknologia tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja kuinka paljon sitä tullaan hyödyntämään hotelleissa.
