Tilintarkastusharjoittelijan päiväkirja
Tursman, Anna-Louisa (2023)
Tursman, Anna-Louisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434035
Tiivistelmä
Tämä on päiväkirjamuotoinen oppinäytetyö, jossa tekijä dokumentoi kahdeksan viikon tilintarkastusharjoittelujakson työtehtäviä tunnetussa "Big Four" -tilintarkastusyhteisössä kiirekaudella helmi-huhtikuussa 2023. Johdanto-luvussa esitellään lyhyesti yritys, toimenkuva, tarvittava osaaminen sekä ammatilliset kehitystavoitteet ja rajaukset.
Toisessa luvussa tekijä esittää analyysin nykyisestä työstään. Siinä käydään läpi konkreettiset työtehtävät, kuvaillen niiden luonteen ja vaatimukset. Määritellään, millaista tietoja ja taitoja tarvitaan työtehtävien suorittamiseen. Arvioidaan, miten tarvittava osaaminen on hankittu tähän mennessä ja missä vaiheessa ammatillinen kehittyminen on. Pohditaan, mihin tulisi jatkossa tekijän panostaa ja mitä tulisi vielä oppia. Toisessa luvussa myös esitellään kaikki tekijän työhön liittyvät sidosryhmät ja luokitellaan ne sisäisiin ja ulkoisiin sidosryhmiin. Sidosryhmät kuvataan visuaalisesti, samalla pohditaan niiden intressejä työn kannalta. Lisäksi toisessa luvussa käsitellään tekijän työn vuorovaikutustilanteita, kuvaillen perustellen vuorovaikutusta työtovereiden, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Tuodaan esille näissä tilanteissa esiintyvät haasteet ja pohditaan vuorovaikutustaitojen kehittymistarpeita.
Kolmannessa luvussa tekijä esittää kahdeksan viikon päiväkirjaraportointia, joka koostuu päivittäisistä ja viikoittaisista merkinnöistä. Päivittäisissä merkinnöissä keskitytään päivän tavoitteisiin, niiden suunnitteluun ja niiden yhteyteen valittuihin osaamisen kehittämisen teemoihin. Työpäivän lopussa arvioidaan tavoitteiden toteutumista ja osaamisen kehittymistä. Viikkoanalyysit käsittävät viikon aikana esiin tulleet ongelmat, selvitettyjen asioiden esittelyn, tietoperustaan perustuvan yhteenvedon osaamisen kehittymisestä ja havaittujen hyvien toimintamallien esittelyn. Viikkoanalyysit kattavat myös yhteenvedot tekijän osaamisen kehittymisestä sekä työtehtävien kuvaukset, jotka on laadittu sekä painettuja että sähköisiä lähteitä hyödyntäen.
Neljännessä luvussa tekijä arvioi omaa ammatillista kehittymistään, vertaillen päiväkirjaraportoinnin tuottamaa analyysiä ja aiempaa nykytilanteen kuvausta. Luvussa käsitellään saavutettua kehitystä, uusia työskentelyratkaisuja, päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön opetuksia, huomioita opinnäytetyön aikana ja niiden hyötyä tulevaisuudessa. Tekijä reflektoi myös, miten on hyödyntänyt työn analysointia ja miten aikoo jatkossa kehittää osaamistaan.
Toisessa luvussa tekijä esittää analyysin nykyisestä työstään. Siinä käydään läpi konkreettiset työtehtävät, kuvaillen niiden luonteen ja vaatimukset. Määritellään, millaista tietoja ja taitoja tarvitaan työtehtävien suorittamiseen. Arvioidaan, miten tarvittava osaaminen on hankittu tähän mennessä ja missä vaiheessa ammatillinen kehittyminen on. Pohditaan, mihin tulisi jatkossa tekijän panostaa ja mitä tulisi vielä oppia. Toisessa luvussa myös esitellään kaikki tekijän työhön liittyvät sidosryhmät ja luokitellaan ne sisäisiin ja ulkoisiin sidosryhmiin. Sidosryhmät kuvataan visuaalisesti, samalla pohditaan niiden intressejä työn kannalta. Lisäksi toisessa luvussa käsitellään tekijän työn vuorovaikutustilanteita, kuvaillen perustellen vuorovaikutusta työtovereiden, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Tuodaan esille näissä tilanteissa esiintyvät haasteet ja pohditaan vuorovaikutustaitojen kehittymistarpeita.
Kolmannessa luvussa tekijä esittää kahdeksan viikon päiväkirjaraportointia, joka koostuu päivittäisistä ja viikoittaisista merkinnöistä. Päivittäisissä merkinnöissä keskitytään päivän tavoitteisiin, niiden suunnitteluun ja niiden yhteyteen valittuihin osaamisen kehittämisen teemoihin. Työpäivän lopussa arvioidaan tavoitteiden toteutumista ja osaamisen kehittymistä. Viikkoanalyysit käsittävät viikon aikana esiin tulleet ongelmat, selvitettyjen asioiden esittelyn, tietoperustaan perustuvan yhteenvedon osaamisen kehittymisestä ja havaittujen hyvien toimintamallien esittelyn. Viikkoanalyysit kattavat myös yhteenvedot tekijän osaamisen kehittymisestä sekä työtehtävien kuvaukset, jotka on laadittu sekä painettuja että sähköisiä lähteitä hyödyntäen.
Neljännessä luvussa tekijä arvioi omaa ammatillista kehittymistään, vertaillen päiväkirjaraportoinnin tuottamaa analyysiä ja aiempaa nykytilanteen kuvausta. Luvussa käsitellään saavutettua kehitystä, uusia työskentelyratkaisuja, päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön opetuksia, huomioita opinnäytetyön aikana ja niiden hyötyä tulevaisuudessa. Tekijä reflektoi myös, miten on hyödyntänyt työn analysointia ja miten aikoo jatkossa kehittää osaamistaan.
