SEO Koskenkorvan lounaan kehittäminen
Salo, Julia (2023)
Salo, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434019
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys kuvastaa asiakkaiden odotusten täyttymistä, jonka avulla pystytään mittaamaan myös mahdollisia ongelmakohtia. Asiakastyytyväisyyttä selvitetään usein jonkinlaisen kyselyn pohjalta. Hyvillä asiakaskokemuksilla pystytään luomaan positiivinen kuva yrityksestä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää SEO Koskenkorvan asiakkaiden mielipiteitä arkipäivisin tarjottavasta lounaasta. Työn tarkoituksena oli tehdä asiakkaiden vastauksien perusteella muutoksia arkipäivisin tarjottavaan lounaaseen.
Asiakkaiden mielipiteitä selvitettiin kyselylomakkeen muodossa, joka oli avoinna noin kuukauden. Kysely toteutettiin kvantatiivisena tutkimuksena. Vastauksia saatiin yhteensä 59, joista tehtiin yhteenveto Excel-ohjelmaan. Kyselyn jälkeen pidettiin palaveri toimeksiantajan kanssa, jossa käytiin läpi kyselyyn tulleita vastauksia.
Koskenkorvan SEOlla ei olla koskaan aikaisemmin tehty kyselyä asiakkaiden mielipiteistä lounaasta, joten aihe oli todella ajankohtainen ja tärkeä. Työssä käytiin läpi myös asiakastyytyväisyyttä ja ruokalistasuunnittelun teoriaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset yllättivät. Kyselyssä saatiin pääosin hyvää palautetta ja muutostoiveet olivat pieniä. Muutoksia tehtiin vain lounaan ajankohtaan sekä muutamiin ruokalajeihin. Lisäyksiä saatiin leipä-, juoma- ja salaattivalikoimaan. Lounaaseen lisättiin myös jälkiruoka, jota oli paljon toivottu.
Tutkimuksen mukaan SEOn asiakaskunta on erittäin tyytyväisiä siellä tarjottavaan lounaaseen, koska kyselyssä tuli ilmi vain niin pieniä kehittämisen kohteita. Ajan saatossa lounas on siis muotoutunut lähes juuri SEO Koskenkorvan asiakkaiden mukaiseksi, ilman aiempia kyselyitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää SEO Koskenkorvan asiakkaiden mielipiteitä arkipäivisin tarjottavasta lounaasta. Työn tarkoituksena oli tehdä asiakkaiden vastauksien perusteella muutoksia arkipäivisin tarjottavaan lounaaseen.
Asiakkaiden mielipiteitä selvitettiin kyselylomakkeen muodossa, joka oli avoinna noin kuukauden. Kysely toteutettiin kvantatiivisena tutkimuksena. Vastauksia saatiin yhteensä 59, joista tehtiin yhteenveto Excel-ohjelmaan. Kyselyn jälkeen pidettiin palaveri toimeksiantajan kanssa, jossa käytiin läpi kyselyyn tulleita vastauksia.
Koskenkorvan SEOlla ei olla koskaan aikaisemmin tehty kyselyä asiakkaiden mielipiteistä lounaasta, joten aihe oli todella ajankohtainen ja tärkeä. Työssä käytiin läpi myös asiakastyytyväisyyttä ja ruokalistasuunnittelun teoriaa.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset yllättivät. Kyselyssä saatiin pääosin hyvää palautetta ja muutostoiveet olivat pieniä. Muutoksia tehtiin vain lounaan ajankohtaan sekä muutamiin ruokalajeihin. Lisäyksiä saatiin leipä-, juoma- ja salaattivalikoimaan. Lounaaseen lisättiin myös jälkiruoka, jota oli paljon toivottu.
Tutkimuksen mukaan SEOn asiakaskunta on erittäin tyytyväisiä siellä tarjottavaan lounaaseen, koska kyselyssä tuli ilmi vain niin pieniä kehittämisen kohteita. Ajan saatossa lounas on siis muotoutunut lähes juuri SEO Koskenkorvan asiakkaiden mukaiseksi, ilman aiempia kyselyitä.