Myyntiprosessin tehostaminen tekoälyn tuottaman informaation avulla
Reinilä, Liisa (2023)
Reinilä, Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434109
Tiivistelmä
Kojamo Oyj on kehittänyt koneoppimismallin, jonka avulla pystytään ennustamaan asuntojen todennäköisyyttä tulla vuokratuksi. Mallin avulla halutaan pystyä ennakoimaan asuntojen myynnissä kohdattavia haasteita ja kohdentamaan tarvittavia toimenpiteitä sekä resursseja oikein. Tässä työssä keskitytään asuntojen myyntiprosessin kehittämiseen koneoppismallin tuottaman datan perusteella.
Teoriaosuudessa esitellään keskeisiä käsitteitä tiedolla johtamisesta yleisesti sekä tarkemmin myynnin tiedolla johtamisesta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tekoälyä, tekoälyn suhdetta tiedolla johtamiseen sekä tekoälyn ja hiljaisen tiedon suhdetta. Lopuksi teoria osuudessa tutustutaan vielä liiketoimintaprosessien kehittämiseen. Tämän jälkeen käydään läpi nykyinen myyntiprosessi sekä esitellään houkuttelevuusmittariksi nimetyn koneoppismallin kehittämisprosessi lyhyesti sekä sen keskeisimmät tulokset.
Tekijä on yhdessä myyntiprosessissa mukana olevien henkilökunnan jäsenten kanssa kehittänyt ideoita parantaa nykyistä myyntiprosessia. Kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihtä. Ideoita syntyi paljon ja ne esitellään kappaleessa seitsemän. Ideoiden pohjalta tekijä kehitti kaksi uutta myyntiprosessia. Toisen prosessin helposti vuokrattaville asunnoille ja toisen haastavasti vuokrattaville asunnoille. Lopuksi pohditaan ideoiden toteutettavuutta sekä prosessimallien ja kehittämisprosessin onnistumista.
Teoriaosuudessa esitellään keskeisiä käsitteitä tiedolla johtamisesta yleisesti sekä tarkemmin myynnin tiedolla johtamisesta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään tekoälyä, tekoälyn suhdetta tiedolla johtamiseen sekä tekoälyn ja hiljaisen tiedon suhdetta. Lopuksi teoria osuudessa tutustutaan vielä liiketoimintaprosessien kehittämiseen. Tämän jälkeen käydään läpi nykyinen myyntiprosessi sekä esitellään houkuttelevuusmittariksi nimetyn koneoppismallin kehittämisprosessi lyhyesti sekä sen keskeisimmät tulokset.
Tekijä on yhdessä myyntiprosessissa mukana olevien henkilökunnan jäsenten kanssa kehittänyt ideoita parantaa nykyistä myyntiprosessia. Kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihtä. Ideoita syntyi paljon ja ne esitellään kappaleessa seitsemän. Ideoiden pohjalta tekijä kehitti kaksi uutta myyntiprosessia. Toisen prosessin helposti vuokrattaville asunnoille ja toisen haastavasti vuokrattaville asunnoille. Lopuksi pohditaan ideoiden toteutettavuutta sekä prosessimallien ja kehittämisprosessin onnistumista.