Brändimuutoksen jalkautus sisäisen markkinoinnin keinoin: case Retta Isännöinti
Aaltonen, Laura (2023)
Aaltonen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa palautetta jo toteutetusta brändimuutoksesta toimeksiantajan henkilöstön näkökulmasta sekä lisätietoa seuraavien brändimuutosten tai -uudistuksien tueksi. Tämä opin näytetyö toteutettiin määrällisenä tapaustutkimuksena ja sen toimeksiantajana toimi Retta Isännöinti. Tavoitteena oli selvittää mitä sisäisen viestinnän keinoja brändimuutoksen aikana käytettiin ja kuinka toimivina toimeksiantajan henkilöstö ne kokivat. Teoriaosuus koostuu brändi-termin avaavasta osuudesta, sisäisen viestinnän ja jalkautuksen osuudesta sekä toimeksiantajan kertomuksesta. Teoria tukee tutkimuskysymyksiä sekä niiden avulla ratkaisua etsittävään tutkimusongelmaan. Pohdinnassa teoria sekä johtopäätökset tuodaan yhteen. Tarkoituksena oli hyödyntää aiempia palvelualalla tapahtuneita brändimuutoksia teoriaosiota kootessa, jotta lopputuloksesta saatiin mahdollisimman ajankohtainen ja vakuuttava. Toteutus tehtiin käyttämällä verkkopohjaista kyselylomaketta tiedonhankintamenetelmänä. Linkki lomakkeelle jaettiin koko Retta Isännöinnin henkilökunnalle. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin tutkimus, joka esittää yhdistelmän jalkautuksesta sisäisen markkinoinnin näkökulmasta sekä toimeksiantajan henkilöstön näkemyksen toteutetusta brändimuutoksesta. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tietoja mahdollisissa lisäkoulutuksissa tai uusissa brändimuutoksissa.