Nivelvaiheen tuki toisen asteen opintoihin siirryttäessä: nuorten omia kokemuksia tuen tarpeesta
Paajanen, Sallanoora (2023)
Paajanen, Sallanoora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nuorten kokemuksia heidän saamastaan tuesta ja kartoittaa tuen tarvetta perusopetuksesta toisen asteen koulutuksiin siirryttäessä. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymykseen, millaista tukea
nuori kokee tarvitsevansa toiselle asteelle siirryttäessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusjoukko muodostui
kuudesta 2021 keväällä peruskoulunsa päättäneestä nuoresta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla Mikkelissä.
Tutkimuksesta ilmeni, että nuoret kaipaavat turvallisia aikuisia elämän merkittävissä siirtymävaiheissa, osa enemmän ja osa vähemmän. Koulutusvalinnoistaan varmat nuoret eivät kokeneet tuen tarvetta yhtä paljon kuin valinnoistaan epävarmemmat nuoret. Pitkä koulumatka, täysin uusi koulu, kavereiden
valinnat sekä vanhempien mielipiteet vaikuttivat nuorten koulutusvalintoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että nivelvaiheen työhön ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta kehitettävää löytyy. Opinto-ohjaajat olivat nuorille merkittävässä asemassa tuen antajana vanhempien rinnalla, mutta enemmän
henkilökohtaista ohjausta kaipaavat nuoret kokivat, että saatu tuki ei vastannut omiin tarpeisiin tai se koettiin liian vähäisenä.
Tutkimus tuo toimeksiantajalle sekä muille nuorten kanssa työskenteleville
ajankohtaista tietoa, millaista tukea nuoret itse kokevat kaipaavansa tähän nivelvaiheeseen ja uuteen elämäntilanteeseen. Tulokset vahvistavat sen, että
nuoret tarvitsevat ympärilleen turvallisia aikuisia, joiden avulla navigointi uudessa elämäntilanteessa on helpompaa.
nuori kokee tarvitsevansa toiselle asteelle siirryttäessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusjoukko muodostui
kuudesta 2021 keväällä peruskoulunsa päättäneestä nuoresta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla Mikkelissä.
Tutkimuksesta ilmeni, että nuoret kaipaavat turvallisia aikuisia elämän merkittävissä siirtymävaiheissa, osa enemmän ja osa vähemmän. Koulutusvalinnoistaan varmat nuoret eivät kokeneet tuen tarvetta yhtä paljon kuin valinnoistaan epävarmemmat nuoret. Pitkä koulumatka, täysin uusi koulu, kavereiden
valinnat sekä vanhempien mielipiteet vaikuttivat nuorten koulutusvalintoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että nivelvaiheen työhön ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta kehitettävää löytyy. Opinto-ohjaajat olivat nuorille merkittävässä asemassa tuen antajana vanhempien rinnalla, mutta enemmän
henkilökohtaista ohjausta kaipaavat nuoret kokivat, että saatu tuki ei vastannut omiin tarpeisiin tai se koettiin liian vähäisenä.
Tutkimus tuo toimeksiantajalle sekä muille nuorten kanssa työskenteleville
ajankohtaista tietoa, millaista tukea nuoret itse kokevat kaipaavansa tähän nivelvaiheeseen ja uuteen elämäntilanteeseen. Tulokset vahvistavat sen, että
nuoret tarvitsevat ympärilleen turvallisia aikuisia, joiden avulla navigointi uudessa elämäntilanteessa on helpompaa.