Kulttuurisen osallisuuden edistämistä ja osallisuuden kokemuksen vahvistamista Mielen ry:n työpajoissa palvelumuotoilun menetelmin
Haaksiluoto, Päivi (2023)
Haaksiluoto, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434130
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kulttuurihyvinvoinnin keskiössä on kulttuurinen osallisuus, joka on tämän opinnäytetyön aihe. Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää Mielen ry:n työpajoille toimintamalli, joka edistää asiakkaiden kulttuurista osallisuutta. Mielen ry on sosiaalihuollon kentällä toimiva mielenterveys- ja päihdeyhdistys.
Päätavoitteeseen liittyen opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, 1) miten asiakkaan kulttuurista osallisuutta voidaan edistää työpajatoiminnassa. Sen lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät 2) estävät tai 3) edistävät asiakkaan osallistumista ryhmävierailuihin, joita työpajoilta tehdään taide- ja kulttuurikohteisiin. Kehittämistutkimuksen toisena tavoitteena oli vahvistaa asiakkaan osallisuuden kokemusta osallisuuspajatoiminnalla. Opinnäytetyössä arvioitiin, 4) miten asiakkaan kokemus osallisuudesta muuttuu, kun hän osallistuu osallisuuspajatoimintaan, jossa kehitetään kulttuurisen osallisuuden toimintamallia.
Kehittämistutkimus toteutettiin laadullisin palvelumuotoilun tutkimusmenetelmin. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallisuusindikaattoria, jolla arvioitiin asiakkaiden osallisuuden kokemusta. Palvelumuotoiluprosessi koostui viidestä työpajasta, joihin osallistui 15 asiakasta Mielen ry:stä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin empatia- ja sidosryhmäkarttaa, palvelupolkua, yhteiskirjoittamista ja luotaimia. Aineistoa analysoitiin empatiakartan ja samankaltaisuuskaavion avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että työpajatoiminnan aikana osallisuuden kokemus vahvistui 69 %:lla osallistujista, heikkeni 23 %:lla osallistujista ja pysyi samana 8 %:lla osallistujista. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kulttuurista osallisuutta edistävällä työpajatoiminnalla voidaan vahvistaa useimpien asiakkaiden kokemusta osallisuudesta. Tutkimustulosten perusteella muotoiltiin työpajatoiminnan toimintamalli, jonka nimi on Mielen Kulttuuripaja. Se on ryhmävalmennusmalli, jonka käyttöönotolla on mahdollista vahvistaa asiakkaan osallisuuden kokemusta ja edistää kulttuurista osallisuutta Mielen ry:n työpajatoiminnassa.
Asiasanat: kulttuurihyvinvointi, kulttuurinen osallisuus, osallisuuden kokemus, palvelumuotoilu, taiteen ja kulttuurin saavutettavuus ABSTRACT
At the heart of cultural well-being is cultural inclusion, which is the topic of the thesis. The main target of the thesis was to develop an operating model that promotes customers’ cultural inclusion in Mielen Association workshops. Mielen Association is a mental well-being association that operates in the field of social welfare.
The main question of the study was: 1) How to enhance the cultural inclusion of the customer in the workshop activities? In addition, the study was seeking an answer to the questions of what factors 2) prevent or 3) promote the participation of client in group visits, which are made from workshops to art and cultural sites. The second objective of the study was to strengthen the customer's experience of social inclusion through inclusion workshop activity. Therefore, the study also examined 4) how the customer’s experience of social inclusion changes through the inclusion workshop activity, in which the operational model for cultural inclusion is developed.
The study was carried out using qualitative research methods of service de-sign. The second research method applied was the Experiences of Social Inclusion Scale (ESIS), which was used to evaluate the customers’ experience of social inclusion. The service design process consisted of five workshops, which were attended by 15 customers from Mielen Association. The data collection methods utilised were an empathy map, a stakeholder map, a customer journey map, co-writing and probes. The material was analyzed using an empathy map, and an affinity diagram.
The study found that during the workshop activities, 69 % of the participants experienced a greater sense of social inclusion; 23 % of participants experienced a lower sense of social inclusion; and for 8 % of the participants there was no apparent impact. These results suggest that the workshop activity, in which the cultural inclusion is being enhanced, can strengthen the experience of social inclusion in the majority of customers. Based on the results, a workshop operating model named Mielen Kulttuuripaja was designed. Kulttuuripaja is a group coaching model that can be used to strengthen the customer's experience of social inclusion and enhance cultural inclusion in Mielen Association workshop activities.
Keywords: cultural well-being, cultural inclusion, experience of social inclusion, service design, accessibility of arts and cultural services
Kulttuurihyvinvoinnin keskiössä on kulttuurinen osallisuus, joka on tämän opinnäytetyön aihe. Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää Mielen ry:n työpajoille toimintamalli, joka edistää asiakkaiden kulttuurista osallisuutta. Mielen ry on sosiaalihuollon kentällä toimiva mielenterveys- ja päihdeyhdistys.
Päätavoitteeseen liittyen opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, 1) miten asiakkaan kulttuurista osallisuutta voidaan edistää työpajatoiminnassa. Sen lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät 2) estävät tai 3) edistävät asiakkaan osallistumista ryhmävierailuihin, joita työpajoilta tehdään taide- ja kulttuurikohteisiin. Kehittämistutkimuksen toisena tavoitteena oli vahvistaa asiakkaan osallisuuden kokemusta osallisuuspajatoiminnalla. Opinnäytetyössä arvioitiin, 4) miten asiakkaan kokemus osallisuudesta muuttuu, kun hän osallistuu osallisuuspajatoimintaan, jossa kehitetään kulttuurisen osallisuuden toimintamallia.
Kehittämistutkimus toteutettiin laadullisin palvelumuotoilun tutkimusmenetelmin. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallisuusindikaattoria, jolla arvioitiin asiakkaiden osallisuuden kokemusta. Palvelumuotoiluprosessi koostui viidestä työpajasta, joihin osallistui 15 asiakasta Mielen ry:stä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin empatia- ja sidosryhmäkarttaa, palvelupolkua, yhteiskirjoittamista ja luotaimia. Aineistoa analysoitiin empatiakartan ja samankaltaisuuskaavion avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että työpajatoiminnan aikana osallisuuden kokemus vahvistui 69 %:lla osallistujista, heikkeni 23 %:lla osallistujista ja pysyi samana 8 %:lla osallistujista. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kulttuurista osallisuutta edistävällä työpajatoiminnalla voidaan vahvistaa useimpien asiakkaiden kokemusta osallisuudesta. Tutkimustulosten perusteella muotoiltiin työpajatoiminnan toimintamalli, jonka nimi on Mielen Kulttuuripaja. Se on ryhmävalmennusmalli, jonka käyttöönotolla on mahdollista vahvistaa asiakkaan osallisuuden kokemusta ja edistää kulttuurista osallisuutta Mielen ry:n työpajatoiminnassa.
Asiasanat: kulttuurihyvinvointi, kulttuurinen osallisuus, osallisuuden kokemus, palvelumuotoilu, taiteen ja kulttuurin saavutettavuus
At the heart of cultural well-being is cultural inclusion, which is the topic of the thesis. The main target of the thesis was to develop an operating model that promotes customers’ cultural inclusion in Mielen Association workshops. Mielen Association is a mental well-being association that operates in the field of social welfare.
The main question of the study was: 1) How to enhance the cultural inclusion of the customer in the workshop activities? In addition, the study was seeking an answer to the questions of what factors 2) prevent or 3) promote the participation of client in group visits, which are made from workshops to art and cultural sites. The second objective of the study was to strengthen the customer's experience of social inclusion through inclusion workshop activity. Therefore, the study also examined 4) how the customer’s experience of social inclusion changes through the inclusion workshop activity, in which the operational model for cultural inclusion is developed.
The study was carried out using qualitative research methods of service de-sign. The second research method applied was the Experiences of Social Inclusion Scale (ESIS), which was used to evaluate the customers’ experience of social inclusion. The service design process consisted of five workshops, which were attended by 15 customers from Mielen Association. The data collection methods utilised were an empathy map, a stakeholder map, a customer journey map, co-writing and probes. The material was analyzed using an empathy map, and an affinity diagram.
The study found that during the workshop activities, 69 % of the participants experienced a greater sense of social inclusion; 23 % of participants experienced a lower sense of social inclusion; and for 8 % of the participants there was no apparent impact. These results suggest that the workshop activity, in which the cultural inclusion is being enhanced, can strengthen the experience of social inclusion in the majority of customers. Based on the results, a workshop operating model named Mielen Kulttuuripaja was designed. Kulttuuripaja is a group coaching model that can be used to strengthen the customer's experience of social inclusion and enhance cultural inclusion in Mielen Association workshop activities.
Keywords: cultural well-being, cultural inclusion, experience of social inclusion, service design, accessibility of arts and cultural services