Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuuden oppimiskokemuksen optimointi

Elijoki, Heidi (2023)

 
Avaa tiedosto
Elijoki_Heidi.pdf (3.246Mt)
Lataukset: 


Elijoki, Heidi
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434038
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten käyttäjäkokemuksen muotoilulla (UX), palvelumuotoilulla sekä tekoälyllä (AI) voidaan edistää virtuaalitodellisuuden (VR) oppimiskokemusta. Opinnäytetyö pyrki edistämään Euroopan digitaalisen 2030 agendan ja European Green Deal-kasvustrategian tavoitteita, kuten digitaalisien taitojen kehittämistä, virtuaalista oppimista ja ympäristöystävällisempää toimintaa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa palvelumuotoilun ja UX-muotoilun yhdistämisen mahdollisuuksista virtuaalitodellisuuden oppimissovellusten kehityksessä.

Tutkimuksen keskiössä olivat virtuaalitodellisuuden laite- ja sovellusperehdytyksen tarpeen kartoitus sekä oppimissovellusten kehitys periaatteet sekä mahdollisuudet. Teoriaosuudessa käydään läpi laajennettu todellisuus (XR), metaversumi, virtuaalimaailmat, virtuaalitodellisuuden oppimissovellukset, tekoäly, käyttäjäkokemuksen muotoilu sekä palvelumuotoilu. Aiheet pyritään havainnollistamaan kuvien, infograafien, matriisien, esimerkkien, laajennetun todellisuuden laitteiden ja sovellusten esittelyiden kautta.

Taustalla vaikutti oma kiinnostus laajennettuun todellisuuteen, tekoälyyn, metaversumiin ja virtuaalimaailmoihin sekä niiden hyödyntämiseen oppimisessa.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä kehitystutkimusta, joka palveli parhaiten tutkimusta sen joustavuuden ja monipuolisuuden takia. Teoreettista tietoa verrattiin haastatteluilla, Forms-kyselyllä ja havainnolla kerättyjen vastausten ja huomioiden kanssa, joista tehtiin johtopäätökset.

Tutkimuksen perusteella havaittiin, että tekoäly integroituu nopeasti virtuaalisiin oppimissovelluksiin ja tehostaa niiden muotoilua sekä oppimiskokemusta. Ketterä UX-muotoilu sisältää palvelumuotoilun, jotka yhdessä muotoilevat tehokkaan oppimissovelluksen. Tarpeenmukaisten oppimissovellusten saatavilla oleminen, VR-laitteiden ja -sovellusten jalkauttaminen ja käyttöönoton optimointi edistää virtuaalitodellisuuden oppimissovellusten käyttöä ja miellyttävää käyttäjäkokemusta. VR-laitteiden ja -sovellusten käyttöönottoa edistää VR-perehdytys sekä jatkuva apu. Jotta tämä voidaan mahdollistaa, on tärkeää, että siihen budjetoidaan resursseja ja XR sisällytetään strategiaan sekä opetussuunnitelmiin.
 
The purpose of the research-oriented thesis was to find out how user experience design (UX), service design and artificial intelligence (AI) can enhance the virtual reality (VR) learning experience. The thesis aimed to promote the goals of the European Digital Agenda 2030 and the European Green Deal growth strategy, such as the development of digital skills, virtual learning, and more environmentally friendly activities. Additionally, the aim of the thesis was to increase knowledge of the possibilities of combining service design and UX design in the development of virtual reality learning applications.

The research focused on mapping the need for virtual reality device and application orientation, as well as the principles and opportunities for the development of learning applications. The theory section covers extended reality (XR), metaverse, virtual worlds, virtual reality learning applications, artificial intelligence, user experience design, and service design. The subjects were illustrated through images, infographics, matrices, examples, extended reality devices and application presentations.

The background was influenced own interest in extended reality, artificial intelligence, metaverse and virtual worlds and their use in learning.

The research method used was empirical developmental research, which best served the research because of its flexibility and versatility. Theoretical knowledge was compared with responses and observations collected through interviews, Forms-questionnaire, and observation, from which conclusions were drawn.

Based on the study, it was found that artificial intelligence quickly integrates into virtual learning applications and enhances their design and learning experience. Agile UX design includes service design that together formulates an effective learning application. The availability of appropriate learning applications, the deployment of VR devices and applications, and the optimization of deployment promote the use of virtual reality learning applications and a pleasant user experience. The introduction of VR devices and applications is facilitated by VR orientation and continuous assistance. To achieve this, it is important to budget resources for it and include XR in the strategy as well as the curricula.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste