Somemarkkinoinnin vaikutus uhkapelaamiseen
Toiviainen, Pietari (2023)
Toiviainen, Pietari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434248
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälainen vaikutus somemarkkinoinnilla on uhkapelaamiseen. Aihetta lähdettiin syvemmin tutkimaan teorian pohjalta. Tämän jälkeen haastateltiin asiantuntevia henkilöitä, joilla oli useamman vuoden ajalta kokemusta uhkapelaamisesta ja siihen liittyvästä markkinoinnista. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan koostuu teoriaosuudesta, tutkimusmenetelmästä, tulosten läpikäynnistä sekä johtopäätöksistä ja pohdinta osiosta.
Tutkimuksen taustana toimii oma halu tutkia aihetta syvemmin sekä herättää enemmän keskustelua tärkeästä aiheesta. Sosiaalista mediaa käyttää suurin osa ihmisistä päivittäin ja se on täynnä erilaisia mainoksia. Uhkapelaamisella voi olla vakaviakin seurauksia, joten on tärkeää tuoda esiin markkinoinnista aiheutuvia vaikutuksia erilaisten näkemysten avulla. Työ rajattiin aikuisiin ihmisiin, joilla oli oma kohtaista kokemusta tästä aiheesta.
Teoriaosuus koostuu uhkapelaamisesta ja markkinointiviestinnästä. Uhkapelaamisessa syvennytään tarkemmin sen eri muotoihin ja vaikutuksiin. Markkinointiviestinnässä käydään aiheen kannalta sen olennaisia muotoja sekä selvitetään, miten uhkapelaamista markkinoidaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ennalta laadittujen kysymysten avulla lähdettiin haastattelemaan henkilöitä. Haastattelut toteutettiin zoomin välityksellä sekä kasvotusten. Haastatteluihin osallistui kuusi nuorta 22–25-vuotiasta mies henkilöä. Haastatteluiden tukena oli 8 kysymyksen runko joka, ohjasi niiden kulkua.
Tutkimuksessa asetetut tavoitteet saavutettiin, koska haastatteluiden avulla selvisi minkälaisia vaikutuksia markkinointi voi aiheuttaa. Tulosten perusteella pystyi tekemään johtopäätöksiä, joista selvisi, että markkinoinnilla konkreettisiakin vaikutuksia uhkapelaamiseen.
Sosiaalisen median alustoissa mainostetaan paljon uhkapeliyhtiöitä ja pelaamista. Peliyhtiöt hyödyntävät tätä mahdollisuutta hankkia uusia asiakkaita, koska tavoitettavuus on laaja. Erilaisten tarjouksien ja houkuttimien avulla markkinointi tuntuu jopa aggressiiviselta. Mitä enemmän pelaa erilaisia uhkapelejä sen parempia tarjouksia peliyhtiöt tarjoavat, jotta pelaaminen jatkuisi mahdollisimman pitkään.
Tutkimuksen taustana toimii oma halu tutkia aihetta syvemmin sekä herättää enemmän keskustelua tärkeästä aiheesta. Sosiaalista mediaa käyttää suurin osa ihmisistä päivittäin ja se on täynnä erilaisia mainoksia. Uhkapelaamisella voi olla vakaviakin seurauksia, joten on tärkeää tuoda esiin markkinoinnista aiheutuvia vaikutuksia erilaisten näkemysten avulla. Työ rajattiin aikuisiin ihmisiin, joilla oli oma kohtaista kokemusta tästä aiheesta.
Teoriaosuus koostuu uhkapelaamisesta ja markkinointiviestinnästä. Uhkapelaamisessa syvennytään tarkemmin sen eri muotoihin ja vaikutuksiin. Markkinointiviestinnässä käydään aiheen kannalta sen olennaisia muotoja sekä selvitetään, miten uhkapelaamista markkinoidaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja ennalta laadittujen kysymysten avulla lähdettiin haastattelemaan henkilöitä. Haastattelut toteutettiin zoomin välityksellä sekä kasvotusten. Haastatteluihin osallistui kuusi nuorta 22–25-vuotiasta mies henkilöä. Haastatteluiden tukena oli 8 kysymyksen runko joka, ohjasi niiden kulkua.
Tutkimuksessa asetetut tavoitteet saavutettiin, koska haastatteluiden avulla selvisi minkälaisia vaikutuksia markkinointi voi aiheuttaa. Tulosten perusteella pystyi tekemään johtopäätöksiä, joista selvisi, että markkinoinnilla konkreettisiakin vaikutuksia uhkapelaamiseen.
Sosiaalisen median alustoissa mainostetaan paljon uhkapeliyhtiöitä ja pelaamista. Peliyhtiöt hyödyntävät tätä mahdollisuutta hankkia uusia asiakkaita, koska tavoitettavuus on laaja. Erilaisten tarjouksien ja houkuttimien avulla markkinointi tuntuu jopa aggressiiviselta. Mitä enemmän pelaa erilaisia uhkapelejä sen parempia tarjouksia peliyhtiöt tarjoavat, jotta pelaaminen jatkuisi mahdollisimman pitkään.