Mikroyrityksen verkkosivujen kehittäminen
Havimäki, Sini (2023)
Havimäki, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434072
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Havimäki Oy:n verkkoviestintää luomalla yritykselle verkkosivut. Havimäki Oy on Mänttä-Vilppulassa toimiva huoltoasemayritys, joka toimii Suomalaisen Energiaosuuskunnan eli SEOn kauppiaana. Yritys ei lähtötilanteessa viestinyt toiminnastaan aktiivisesti missään kanavassa. Verkkosivujen tavoitteena oli viestiä olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille mahdollisimman kattavasti tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista, jotta yritys saisi uusia asiakkaita ja jo olemassa olevat asiakkaat laajentaisivat ostojaan uusiin tuoteryhmiin. Opinnäytetyön lopputuloksena tavoiteltiin selkeitä, responsiivisia ja hakukonelöydettäviä verkkosivuja.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin verkkosivuja osana digitaalisen markkinoinnin teoriaa, verkkosivujen merkitystä yrityksen markkinoinnille ja myynnille sekä asiakaslähtöisyyttä verkkosivuilla.
Työn menetelmäosuudessa esiteltiin kuusivaiheinen SOSTAC-malli, jonka vaiheita noudattaen verkkosivut suunniteltiin. SOSTAC-malli koostuu seuraavista vaiheista: nykytila-analyysi, markkinointitavoitteet, markkinointistrategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma ja hallinta. SOSTAC-malli selkeyttää ja yksinkertaistaa digitaalisen markkinoinnin suunnittelua yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta.
Verkkosivujen toteutus -osiossa käytiin läpi verkkosivujen toteuttaminen vaiheittain Wix-julkaisujärjestelmän avulla. Työn viimeisenä vaiheena toteutettiin käytettävyystestaus, jossa verkkosivuista julkaistiin testiversio ja lähipiirin avulla löytyneitä testaajia pyydettiin tutustumaan verkkosivuihin ja vastaamaan anonyymiin Google Forms -kyselyyn. Kyselyyn saatiin yhteensä 20 vastausta.
Käytettävyystestauksen perusteella verkkosivuja pidettiin erittäin selkeinä ja helppokäyttöisinä. Lisäksi käytettävyystestauksen tulosten perusteella verkkosivuja voidaan pitää myös responsiivisina. Lopputuloksena syntyi asetettujen tavoitteiden mukaiset, toimeksiantajayrityksen liiketoimintaa palvelevat verkkosivut.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin verkkosivuja osana digitaalisen markkinoinnin teoriaa, verkkosivujen merkitystä yrityksen markkinoinnille ja myynnille sekä asiakaslähtöisyyttä verkkosivuilla.
Työn menetelmäosuudessa esiteltiin kuusivaiheinen SOSTAC-malli, jonka vaiheita noudattaen verkkosivut suunniteltiin. SOSTAC-malli koostuu seuraavista vaiheista: nykytila-analyysi, markkinointitavoitteet, markkinointistrategia, toimenpiteet, toimintasuunnitelma ja hallinta. SOSTAC-malli selkeyttää ja yksinkertaistaa digitaalisen markkinoinnin suunnittelua yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta.
Verkkosivujen toteutus -osiossa käytiin läpi verkkosivujen toteuttaminen vaiheittain Wix-julkaisujärjestelmän avulla. Työn viimeisenä vaiheena toteutettiin käytettävyystestaus, jossa verkkosivuista julkaistiin testiversio ja lähipiirin avulla löytyneitä testaajia pyydettiin tutustumaan verkkosivuihin ja vastaamaan anonyymiin Google Forms -kyselyyn. Kyselyyn saatiin yhteensä 20 vastausta.
Käytettävyystestauksen perusteella verkkosivuja pidettiin erittäin selkeinä ja helppokäyttöisinä. Lisäksi käytettävyystestauksen tulosten perusteella verkkosivuja voidaan pitää myös responsiivisina. Lopputuloksena syntyi asetettujen tavoitteiden mukaiset, toimeksiantajayrityksen liiketoimintaa palvelevat verkkosivut.