Exploring Employee Satisfaction and its Connection to Profitability when Working Remotely
Lähderinne, Emilia (2023)
Lähderinne, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka kannattavaa etätyön tekeminen on työtekijälle. Työssä tutkittiin myös, onko etätyö työntekijäystävällisempää, verrattaessa toimistossa töiden tekemiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää etätyötä ja sen kulttuuria, sekä miten se vaikuttaa työntekijöihin. Teoria osuus sisältää työpsykologian tutkimista, yleisten etätyössä käytettävien ohjelmien läpikäymistä, sekä etätyön hyötyjä ja haittoja. Opinnäytetyön teoriassa tarkasteltiin eri tutkimuksia etätyöhön liittyen.
Teoriaosuus keskittyy etätyön eri osiin ja siihen vaikuttaviin asioihin. Opinnäytetyö käyttää tutkimusmetodina laadullista tutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutetaan haastatteluina eri alojen työntekijöille, joilla on kokemusta etätyöskentelystä. Teoria ja haastattelu vastaukset tutkitaan lopuksi yhtenäisenä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen; onko etätyö työntekijälle parempi ja ovatko työn tulokset parempia. Haastattelijoiden antamat vastaukset toivat yhtäläisen kokonaisuuden työhön, kertoen etätyöhön kohdistuvasta myönteisestä näkemyksestä. Kaikki haastateltavat olivat etätyön kannalla ja kokivat sen osana nykypäiväistä työntekoa.
Opinnäytetyön kysymykseen saatiin vastaus suppeasta tutkimuksesta huolimatta. Vastaus puolsi etätyön myönteisestä vaikutuksesta työntekijän antamaan panokseen, sekä yleiseen työhyvinvointiin. The purpose of this thesis was to find out how profitable and employee friendly working remotely is. The thesis aimed to a complete understanding of working remotely. The theoretical framework consists of work psychology in the work life, tools that are used in the workplace, benefits as well as the problems of remote work. In addition, the thesis investigated other studies of remote work. The empirical research focused on the interviewees and how their experiences are linked to the theoretical side.
The theoretical framework of the study focuses on the factors around remote working and all that affects it. This thesis uses a qualitative research method; therefore, the empirical research is conducted through interviews. The interviews were studied thoroughly while connecting the answers to the theory.
As the goal of the thesis was to discover whether working remotely is better for the employee, it was interesting to find that the results were on the positive side. While conducting the interviews it was noticed that all interviewees had the same base ideology as well as similarity in their given answers. Working remotely was praised and said to be better for the interviewees when comparing to regular open office work. When taking into a consideration the answers given at the interviews, the author recommends employers to listen more to their employees and offer the possibility of working remotely in the recruitment the process. These recommendations are meant to improve employee happiness as well as their profitability.
Overall, the study found that employees that are working remotely are happy and bring out their best profitability. This finding varies depending on the employee’s personality as well as what they are used to. Employees are people and people have different styles of working.
Teoriaosuus keskittyy etätyön eri osiin ja siihen vaikuttaviin asioihin. Opinnäytetyö käyttää tutkimusmetodina laadullista tutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutetaan haastatteluina eri alojen työntekijöille, joilla on kokemusta etätyöskentelystä. Teoria ja haastattelu vastaukset tutkitaan lopuksi yhtenäisenä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen; onko etätyö työntekijälle parempi ja ovatko työn tulokset parempia. Haastattelijoiden antamat vastaukset toivat yhtäläisen kokonaisuuden työhön, kertoen etätyöhön kohdistuvasta myönteisestä näkemyksestä. Kaikki haastateltavat olivat etätyön kannalla ja kokivat sen osana nykypäiväistä työntekoa.
Opinnäytetyön kysymykseen saatiin vastaus suppeasta tutkimuksesta huolimatta. Vastaus puolsi etätyön myönteisestä vaikutuksesta työntekijän antamaan panokseen, sekä yleiseen työhyvinvointiin.
The theoretical framework of the study focuses on the factors around remote working and all that affects it. This thesis uses a qualitative research method; therefore, the empirical research is conducted through interviews. The interviews were studied thoroughly while connecting the answers to the theory.
As the goal of the thesis was to discover whether working remotely is better for the employee, it was interesting to find that the results were on the positive side. While conducting the interviews it was noticed that all interviewees had the same base ideology as well as similarity in their given answers. Working remotely was praised and said to be better for the interviewees when comparing to regular open office work. When taking into a consideration the answers given at the interviews, the author recommends employers to listen more to their employees and offer the possibility of working remotely in the recruitment the process. These recommendations are meant to improve employee happiness as well as their profitability.
Overall, the study found that employees that are working remotely are happy and bring out their best profitability. This finding varies depending on the employee’s personality as well as what they are used to. Employees are people and people have different styles of working.