Asiakasennusteiden vaikutus komponenttivaraston arvoon yrityksessä X
Suotula, Kati (2023)
Suotula, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434144
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona eräälle kansainvälisillä markkinoilla toimivalle keskisuurelle sopimusvalmistajalle. Yritys tarjoaa asiakkailleen sopimusvalmistuksen lisäksi myös hankintapalveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakasennusteet vaikuttavat yrityksen komponenttivaraston arvoon. Taustalla oli toimeksiantajan tarve pyrkiä kehittämään kustannustehokkuuttaan ja vahvistamaan tilaus-toimitusketjuaan. Tutkimuksen tuloksena syntynyttä analyysia käytettiin pohjana toimeksiantajan käynnistämässä projektissa, jonka tavoitteena oli selkeyttää tuotannonohjauksen ja hankinnan toimintaprosesseja sekä parantaa kustannustehokkuutta alentamalla varastotasoja ja sitä kautta varaston arvoa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin tilaus-toimitusketjuun, S&OP-prosessiin, hankintaan sekä varaston hallintaan. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta sekä vertaisarvioituja tutkimuksia ja artikkeleita. Tutkimuksessa perehdyttiin kolmen eri asiakkaan ennusteisiin, myynteihin, nimikkeiden varastotasoihin ja ostotilauksiin. Tutkimuksen aineistona käytettiin yrityksen asiakkaiden tuottamia ennusteita ja tilauksia, toiminnanohjausjärjestelmästä tulostettuja hankinta- sekä myyntiraportteja ja tutkimuksen kohteena olevien tuotteiden osaluetteloita. Aineistosta koostettiin raportit, joista selvisi, kuinka ennusteet olivat toteutuneet ja kuinka paljon materiaalia oli ennusteita vastaan hankittu. Lopuksi laskettiin, mikä tutkittavien nimikkeiden varaston arvo oli tarkastelujakson lopussa. Tutkimuksen aikahorisontti oli yksi vuosi.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaiden ennusteet vaikuttivat merkittävästi toimeksiantajan komponenttivaraston arvoon. Ennustettu kysyntä oli vuositasolla tarkasteltuna todellista kysyntää suurempi ja aikatauluissa oli toistuvasti muutoksia. Tutkimuksen aikana havaittiin, että toimeksiantajan tuotannonsuunnittelun ja hankinnan toimintaprosesseissa oli kehitettävää. Liian suuret ja jatkuvasti muuttuvat ennusteet yhdistettynä nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön, globaaliin materiaalipulaan sekä tuotannonsuunnittelussa ja hankinnassa havaittuihin haasteisiin nostivat toimeksiantajan varaston arvoa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin tilaus-toimitusketjuun, S&OP-prosessiin, hankintaan sekä varaston hallintaan. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta sekä vertaisarvioituja tutkimuksia ja artikkeleita. Tutkimuksessa perehdyttiin kolmen eri asiakkaan ennusteisiin, myynteihin, nimikkeiden varastotasoihin ja ostotilauksiin. Tutkimuksen aineistona käytettiin yrityksen asiakkaiden tuottamia ennusteita ja tilauksia, toiminnanohjausjärjestelmästä tulostettuja hankinta- sekä myyntiraportteja ja tutkimuksen kohteena olevien tuotteiden osaluetteloita. Aineistosta koostettiin raportit, joista selvisi, kuinka ennusteet olivat toteutuneet ja kuinka paljon materiaalia oli ennusteita vastaan hankittu. Lopuksi laskettiin, mikä tutkittavien nimikkeiden varaston arvo oli tarkastelujakson lopussa. Tutkimuksen aikahorisontti oli yksi vuosi.
Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaiden ennusteet vaikuttivat merkittävästi toimeksiantajan komponenttivaraston arvoon. Ennustettu kysyntä oli vuositasolla tarkasteltuna todellista kysyntää suurempi ja aikatauluissa oli toistuvasti muutoksia. Tutkimuksen aikana havaittiin, että toimeksiantajan tuotannonsuunnittelun ja hankinnan toimintaprosesseissa oli kehitettävää. Liian suuret ja jatkuvasti muuttuvat ennusteet yhdistettynä nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön, globaaliin materiaalipulaan sekä tuotannonsuunnittelussa ja hankinnassa havaittuihin haasteisiin nostivat toimeksiantajan varaston arvoa.