Materiaali pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa
Anttila, Helena; Kuusela, Salla (2023)
Lataukset:
Anttila, Helena
Kuusela, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434077
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Ruskon kunnassa sijaitsevan päiväkodin pedagogista dokumentointia lapsilähtöisemmäksi. Kehittämisen tuloksena syntyi lapsen osallisuutta pedagogisessa dokumentoinnissa tukeva materiaali, joka sisältää monipuolisia työkaluja ja toimintaideoita varhaiskasvatussuunnitelman eri oppimisen alueilta. Materiaalin tavoitteena on innostaa varhaiskasvattajia tarjoamaan lapsille enemmän mahdollisuuksia osallisuuteen varhaiskasvatuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan lähtökohtien tarkastelusta sekä lapsen osallisuuden merkityksen huomioimisesta osana varhaiskasvatusta ja pedagogista dokumentointia.
Tässä opinnäytetyössä kehittämismenetelminä käytettiin tiedonhakua, tarveanalyysia, dialogista keskustelua, osallistuvaa havainnointia, kokeilemalla kehittämistä sekä palautteen keruuta.
Kehittämistyön tuotoksena muodostunut materiaali sisältää monipuolisia harjoitteita ja toimintaehdotuksia tukemaan 1–5-vuotiaiden lasten osallisuutta pedagogisessa dokumentoinnissa. Materiaali koostuu pienestä johdannosta pedagogiseen dokumentoinnin maailmaan ja toimintaan varhaiskasvatuksessa, jota seuraa ikäryhmittäin jaoteltuja lomakkeita, kysymyslistoja havainnoinnin tueksi sekä toimintaehdotuksia päiväkodin arkeen.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan lähtökohtien tarkastelusta sekä lapsen osallisuuden merkityksen huomioimisesta osana varhaiskasvatusta ja pedagogista dokumentointia.
Tässä opinnäytetyössä kehittämismenetelminä käytettiin tiedonhakua, tarveanalyysia, dialogista keskustelua, osallistuvaa havainnointia, kokeilemalla kehittämistä sekä palautteen keruuta.
Kehittämistyön tuotoksena muodostunut materiaali sisältää monipuolisia harjoitteita ja toimintaehdotuksia tukemaan 1–5-vuotiaiden lasten osallisuutta pedagogisessa dokumentoinnissa. Materiaali koostuu pienestä johdannosta pedagogiseen dokumentoinnin maailmaan ja toimintaan varhaiskasvatuksessa, jota seuraa ikäryhmittäin jaoteltuja lomakkeita, kysymyslistoja havainnoinnin tueksi sekä toimintaehdotuksia päiväkodin arkeen.