Koulunkäynninohjaajien työsuunnitelmaan liittyvän sisäisen palveluprosessin kehittäminen
Sorvari, Katja (2023)
Sorvari, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli koulunkäynninohjaajien lukuvuosittaiseen työsuunnitelmaan liittyvän sisäisen palveluprosessin kehittäminen ja automatisointi palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kouvolan kaupungin henkilöstöpalvelut. Sisäistä palveluprosessia ei ole tarkasteltu moniin vuosiin, ja taustalla on useita organisaatiomuutoksia sekä työn tehostamisen tarvetta. Tämän lisäksi palveluprosessiin osallistuu useita henkilöitä eri sidosryhmistä, joten kehittämiselle oli konkreettinen tarve.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää sisäisen palveluprosessin kriittisimmät ongelmakohdat ja löytää niihin ratkaisukeinot. Lopputulemana sisäinen palveluprosessi on sujuvoitettu ja automatisoitu tarvittavilta osin. Työssä oli kaksi tutkimusongelmaa: millä keinoin koulunkäynninohjaajien lukuvuosittaista työ-suunnitelmaan liittyvää sisäistä palveluprosessia voidaan sujuvoittaa ja miten koulunkäynninohjaajien työsuunnitelmalomake voidaan automatisoida?
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta; sisäisen palveluprosessin kehittäminen ja palvelumuotoilu sekä digitaalinen työympäristö. Palvelumuotoilu prosessina on kuvattu omana alalukuna.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli toimintatutkimus. Työ toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonhankintamenetelminä olivat osallistava havainnointi ja ryhmän teemahaastattelu. Opinnäytetyön primääriaineisto on kerätty kolmessa työpajassa palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilu prosessina tukee toimintatutkimusta, kun kehittämistyö tapahtuu sykleissä.
Opinnäytetyön tuloksista voitiin päätellä, että kriittisimmille ongelmille löydettiin useampia ratkaisukeinoja. Ratkaisujen käyttöönotto vaatii kuitenkin vielä tarkempaa jatkokehittämistä ennen kuin ne voidaan siirtää käytäntöön. Sen sijaan automatisointia ei pystytty kehittämään, sillä lähivuosina on tarkoitus tehdä järjestelmämuutoksia. Näin ollen tämänhetkisiin järjestelmiin ei ole mielekästä suunnitella ja tehdä muutoksia. Johtopäätöksistä kävi ilmi opinnäytetyöhön osallistuneiden vahva tahtotila, että palveluprosessia on sujuvoitettu tuloksissa kerrotuilla keinoilla syksyyn 2024 mennessä.
Asiasanat: palveluprosessi, palvelumuotoilu, digitalisaatio
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää sisäisen palveluprosessin kriittisimmät ongelmakohdat ja löytää niihin ratkaisukeinot. Lopputulemana sisäinen palveluprosessi on sujuvoitettu ja automatisoitu tarvittavilta osin. Työssä oli kaksi tutkimusongelmaa: millä keinoin koulunkäynninohjaajien lukuvuosittaista työ-suunnitelmaan liittyvää sisäistä palveluprosessia voidaan sujuvoittaa ja miten koulunkäynninohjaajien työsuunnitelmalomake voidaan automatisoida?
Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta; sisäisen palveluprosessin kehittäminen ja palvelumuotoilu sekä digitaalinen työympäristö. Palvelumuotoilu prosessina on kuvattu omana alalukuna.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli toimintatutkimus. Työ toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonhankintamenetelminä olivat osallistava havainnointi ja ryhmän teemahaastattelu. Opinnäytetyön primääriaineisto on kerätty kolmessa työpajassa palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilu prosessina tukee toimintatutkimusta, kun kehittämistyö tapahtuu sykleissä.
Opinnäytetyön tuloksista voitiin päätellä, että kriittisimmille ongelmille löydettiin useampia ratkaisukeinoja. Ratkaisujen käyttöönotto vaatii kuitenkin vielä tarkempaa jatkokehittämistä ennen kuin ne voidaan siirtää käytäntöön. Sen sijaan automatisointia ei pystytty kehittämään, sillä lähivuosina on tarkoitus tehdä järjestelmämuutoksia. Näin ollen tämänhetkisiin järjestelmiin ei ole mielekästä suunnitella ja tehdä muutoksia. Johtopäätöksistä kävi ilmi opinnäytetyöhön osallistuneiden vahva tahtotila, että palveluprosessia on sujuvoitettu tuloksissa kerrotuilla keinoilla syksyyn 2024 mennessä.
Asiasanat: palveluprosessi, palvelumuotoilu, digitalisaatio