Nuoret aikuiset vakuutusalan asiakkaina
Kantola, Heidi (2023)
Kantola, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534326
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, joilla on vaikutuksia nuorten aikuisten opiskelijoiden tietoisuuteen ja ymmärrykseen vakuutusalasta sekä millaista on heidän ostokäyttäytyminen vakuutusalan asiakkaina. Aihetta lähdettiin käsittelemään kolmesta eri näkökulmasta – tietous vakuutuksista ja vakuuttamisesta, vakuuttamistottumukset sekä osto- ja kuluttajakäyttäytyminen. Tutkimuksen pääpainopiste kohdistuu kuluttajan ostokäyttäytymiseen, jota tarkastellaan vakuutusalan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin Google Forms -lomakkeen avulla, johon 18-29 vuotiaat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat pääsivät vastaamaan sähköpostiin saadun linkin kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 248 kappaletta, jonka jälkeen vastaukset analysoitiin yksi kerrallaan käyttäen apuna graafisia kaavioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymistä kuluttajan- ja organisaation näkökulmasta, kuluttajan ostoprosessia ja sen eri vaiheita sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös vakuutusalaa ja vakuuttamista sekä yleisimpiä vakuutusalan tuotteita.
Kyselytutkimuksella saatiin selville, että vakuutusasiat ovat nuorten aikuisten opiskelijoiden hallussa ja he omaavat useita eri vakuutuksia. Omien vakuutuksien sisällöistä ollaan perillä ja opiskelijat ovat pyrkineet löytämään itselleen sellaisen yhtiön, jossa heidän tarpeet ja mieltymykset kohtaavat. Tutkimuksesta tuli ilmi, että ostopäätökseen vaikuttavat tekijät opiskelijoilla ovat hinta, yhtiö, tuotteiden saatavuus sekä kokemukset. On kuitenkin selvää, että vakuutuksia pidetään edelleen vaikeina ymmärtää ja niiden parissa asiointi epämiellyttävää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin Google Forms -lomakkeen avulla, johon 18-29 vuotiaat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat pääsivät vastaamaan sähköpostiin saadun linkin kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 248 kappaletta, jonka jälkeen vastaukset analysoitiin yksi kerrallaan käyttäen apuna graafisia kaavioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymistä kuluttajan- ja organisaation näkökulmasta, kuluttajan ostoprosessia ja sen eri vaiheita sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös vakuutusalaa ja vakuuttamista sekä yleisimpiä vakuutusalan tuotteita.
Kyselytutkimuksella saatiin selville, että vakuutusasiat ovat nuorten aikuisten opiskelijoiden hallussa ja he omaavat useita eri vakuutuksia. Omien vakuutuksien sisällöistä ollaan perillä ja opiskelijat ovat pyrkineet löytämään itselleen sellaisen yhtiön, jossa heidän tarpeet ja mieltymykset kohtaavat. Tutkimuksesta tuli ilmi, että ostopäätökseen vaikuttavat tekijät opiskelijoilla ovat hinta, yhtiö, tuotteiden saatavuus sekä kokemukset. On kuitenkin selvää, että vakuutuksia pidetään edelleen vaikeina ymmärtää ja niiden parissa asiointi epämiellyttävää.