Peruskoulun välituntiturvallisuuden kehittäminen
Karhu, Tuomas; Mutikainen, Markus (2023)
Karhu, Tuomas
Mutikainen, Markus
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534333
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on Mertalan yhtenäiskoulun välituntiturvallisuuden nykytilan kartoittaminen ja kehitysehdotukset, joilla turvallisuutta voidaan parantaa. Samalla haluttiin kartoittaa mahdollisia välitunnin riskialueita ja riskitekijöitä, sekä selvittää kuinka välitunnilla tapahtuvaa kiusaamista voitaisiin vähentää.
Opinnäytetyössä päätutkimusongelmia oli kaksi. Ensimmäinen päätutkimusongelma oli selvittää Mertalan yhtenäiskoulun välituntiturvallisuuden nykytila. Toisena päätutkimusongelmana oli selvittää, miten välituntiturvallisuutta voidaan kehittää Mertalan yhtenäiskoulussa. Pääongelmien lisäksi muodostui kaksi alatutkimusongelmaa, jotka ovat välituntien turvallisuusriskit ja riskialueet, sekä miten välitunneilla tapahtuvaa kiusaamista voidaan vähentää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta eri pääaihealueesta. Aihealueita olivat oppilaitosturvallisuus, kokonaisvaltainen turvallisuus sekä turvallisuuden kehittäminen. Teoreettisella viitekehyksellä saatiin tärkeää tietoa oppilaitokseen, oppilaisiin sekä välituntiin liittyvästä turvallisuudesta. Sillä saatiin myös hyvä pohja oikeanlaisen aineiston hankintaan.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin niin määrällistä että laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselytutkimusta, haastattelua ja havainnointia. Kyselytutkimuksella haluttiin saada Mertalan yhtenäiskoulun oppilailta heidän näkemyksiään välituntiturvallisuuden nykytilasta, sekä heidän ajatuksiaan, kuinka sitä voisi kehittää, lisäksi saatiin tilastollista tietoa oppilaiden kokemuksista välituntiturvallisuuteen liittyen. Haastattelun avulla haluttiin saada välituntivalvojilta tietoa välitunnin normaalista kulusta ja mahdollisista riskitekijöistä ja -alueista. Havainnoinnin keinoin pystyttiin tutkimaan välitunnin kulkua, välituntialueen kiinteitä kalusteita ja mahdollisia riskialueita.
Tutkimusmenetelmien ja teoreettisen viitekehyksen tuella saatiin koottua Mertalan yhtenäiskoululle kuvaus välituntiturvallisuuden nykytilasta ja kattava määrä kehitysehdotuksia. Toimeksiantaja saa ajankohtaista tietoa välitunteihin liittyen, sekä kehitysehdotukset auttavat toimeksiantajaa parantamaan välitunnin turvallisuutta.
Opinnäytetyössä päätutkimusongelmia oli kaksi. Ensimmäinen päätutkimusongelma oli selvittää Mertalan yhtenäiskoulun välituntiturvallisuuden nykytila. Toisena päätutkimusongelmana oli selvittää, miten välituntiturvallisuutta voidaan kehittää Mertalan yhtenäiskoulussa. Pääongelmien lisäksi muodostui kaksi alatutkimusongelmaa, jotka ovat välituntien turvallisuusriskit ja riskialueet, sekä miten välitunneilla tapahtuvaa kiusaamista voidaan vähentää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta eri pääaihealueesta. Aihealueita olivat oppilaitosturvallisuus, kokonaisvaltainen turvallisuus sekä turvallisuuden kehittäminen. Teoreettisella viitekehyksellä saatiin tärkeää tietoa oppilaitokseen, oppilaisiin sekä välituntiin liittyvästä turvallisuudesta. Sillä saatiin myös hyvä pohja oikeanlaisen aineiston hankintaan.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin niin määrällistä että laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin kyselytutkimusta, haastattelua ja havainnointia. Kyselytutkimuksella haluttiin saada Mertalan yhtenäiskoulun oppilailta heidän näkemyksiään välituntiturvallisuuden nykytilasta, sekä heidän ajatuksiaan, kuinka sitä voisi kehittää, lisäksi saatiin tilastollista tietoa oppilaiden kokemuksista välituntiturvallisuuteen liittyen. Haastattelun avulla haluttiin saada välituntivalvojilta tietoa välitunnin normaalista kulusta ja mahdollisista riskitekijöistä ja -alueista. Havainnoinnin keinoin pystyttiin tutkimaan välitunnin kulkua, välituntialueen kiinteitä kalusteita ja mahdollisia riskialueita.
Tutkimusmenetelmien ja teoreettisen viitekehyksen tuella saatiin koottua Mertalan yhtenäiskoululle kuvaus välituntiturvallisuuden nykytilasta ja kattava määrä kehitysehdotuksia. Toimeksiantaja saa ajankohtaista tietoa välitunteihin liittyen, sekä kehitysehdotukset auttavat toimeksiantajaa parantamaan välitunnin turvallisuutta.