Kirjanpitopalvelun tuntihintaero eri taloushallinnon järjestelmissä
Isopahkala, Henry (2023)
Isopahkala, Henry
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen tilitoimisto. Yritys tuottaa kirjanpidon, palkanlaskennan, assistentti-, HR-, asiantuntija- ja juridiikan palveluita pk-yrityksille.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miksi toimeksiantajayrityksen tuottamalle kirjanpidon palvelulle saadaan toisessa järjestelmässä parempi tuntihinta kuin toisessa järjestelmässä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miksi toimeksiantajalla käytössä olevalla toisella kirjanpitojärjestelmällä saadaan parempi tuntihinta kirjanpidon työlle kuin toisella järjestelmällä. Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia asiakkuuksia järjestelmässä x ja y on. Toinen tutkimusongelma oli, mitkä tekijät vaikuttavat tuntihintaeroon.
Tutkimus oli laadullinen ja sen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Aineisto hankittiin toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä, asiakaskohtaisista taloushallinnon järjestelmistä ja toimeksiantajan omalta verkkolevyltä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksessä on hinnoiteltu osa asiakkaista selvästi heikommalla hinnalla suhteessa työmäärään, mikä laskee toisessa järjestelmässä tehtävien asiakkaiden kirjanpitopalvelun tuntihintaa. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella laadittiin selkeitä kehittämisehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja voi nostaa heikommin tuottavan järjestelmän keskimääräistä tuntihintaa sekä parantaa yrityksen kannattavuutta.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miksi toimeksiantajayrityksen tuottamalle kirjanpidon palvelulle saadaan toisessa järjestelmässä parempi tuntihinta kuin toisessa järjestelmässä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miksi toimeksiantajalla käytössä olevalla toisella kirjanpitojärjestelmällä saadaan parempi tuntihinta kirjanpidon työlle kuin toisella järjestelmällä. Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia asiakkuuksia järjestelmässä x ja y on. Toinen tutkimusongelma oli, mitkä tekijät vaikuttavat tuntihintaeroon.
Tutkimus oli laadullinen ja sen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Aineisto hankittiin toimeksiantajayrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä, asiakaskohtaisista taloushallinnon järjestelmistä ja toimeksiantajan omalta verkkolevyltä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimeksiantajayrityksessä on hinnoiteltu osa asiakkaista selvästi heikommalla hinnalla suhteessa työmäärään, mikä laskee toisessa järjestelmässä tehtävien asiakkaiden kirjanpitopalvelun tuntihintaa. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella laadittiin selkeitä kehittämisehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja voi nostaa heikommin tuottavan järjestelmän keskimääräistä tuntihintaa sekä parantaa yrityksen kannattavuutta.