Seikkaillen varhaiskasvatuksen arjessa : menetelmiä alle 3-vuotiaiden seikkailukasvatukseen
Suominen, Milla; Tiukkanen, Emmi (2023)
Suominen, Milla
Tiukkanen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa varhaiskasvattajien näkemyksiä seikkailukasvatuksesta ja sen toteutumisesta seikkailuteemaisessa päiväkodissa. Tavoitteena oli lisätä seikkailukasvatukseen liittyvää tietoa sekä auttaa yhteistyöpäiväkotia seikkailukasvatuksensa kehittämisessä. Tarkoituksena oli keskittyä erityisesti alle 3-vuotiaiden seikkailukasvatuksen menetelmiin ja tuottaa tietoa ja käytännön toimintaa sisältävä seikkailukasvatusopas. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselyn avulla.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että varhaiskasvattajat toteuttivat seikkailukasvatusta erilaisin tavoin toimimalla. Seikkailuissa korostui yhteistyötaitojen kartuttaminen yhdessä tekemisen sekä toisten kannustamisen myötä. Onnistumisen kokemuksilla ja omia rajoja kohtaamalla voitiin edistää lasten henkilökohtaista kehittymistä. Mielikuvituksellisuutta pidettiin tärkeänä seikkailuja luotaessa. Asioihin suhtautuminen tutkivalla otteella korostui erityisesti alle 3-vuotiaiden seikkailukasvatuksessa. Vastaajat eivät nähneet seikkailukasvatuksen toteuttamisessa muuta merkittävää eroa eri ikäryhmien välillä. Varhaiskasvattajat kokivat kaipaavansa lisää tietoa seikkailukasvatuksesta ja sen menetelmistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisessa muodossa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas tarjoaa varhaiskasvattajille yleistietoa seikkailukasvatuksesta sekä ohjeita sen toteuttamiseksi varhaiskasvatuksessa. Opas keskittyy erityisesti alle 3-vuotiaiden seikkailukasvatukseen ja sisältää nimenomaan sille ikäryhmälle sopivaa seikkailukasvatuksellista toimintaa.
Opinnäytetyön tuotokset ja tulokset osoittavat, että seikkailukasvatuksellisia menetelmiä voidaan toteuttaa alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Opas menetelmineen antaa varhaiskasvattajalle mahdollisuuden seikkailukasvatuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen. Otantaa seikkailukasvatuksen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa voisi laajentaa. Alle 3-vuotiaiden kanssa toteutettavaa seikkailukasvatuksellista toimintaa ja sen mahdollisuuksia voitaisiin tutkia lisää ja jatkokehittää.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että varhaiskasvattajat toteuttivat seikkailukasvatusta erilaisin tavoin toimimalla. Seikkailuissa korostui yhteistyötaitojen kartuttaminen yhdessä tekemisen sekä toisten kannustamisen myötä. Onnistumisen kokemuksilla ja omia rajoja kohtaamalla voitiin edistää lasten henkilökohtaista kehittymistä. Mielikuvituksellisuutta pidettiin tärkeänä seikkailuja luotaessa. Asioihin suhtautuminen tutkivalla otteella korostui erityisesti alle 3-vuotiaiden seikkailukasvatuksessa. Vastaajat eivät nähneet seikkailukasvatuksen toteuttamisessa muuta merkittävää eroa eri ikäryhmien välillä. Varhaiskasvattajat kokivat kaipaavansa lisää tietoa seikkailukasvatuksesta ja sen menetelmistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisessa muodossa. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt opas tarjoaa varhaiskasvattajille yleistietoa seikkailukasvatuksesta sekä ohjeita sen toteuttamiseksi varhaiskasvatuksessa. Opas keskittyy erityisesti alle 3-vuotiaiden seikkailukasvatukseen ja sisältää nimenomaan sille ikäryhmälle sopivaa seikkailukasvatuksellista toimintaa.
Opinnäytetyön tuotokset ja tulokset osoittavat, että seikkailukasvatuksellisia menetelmiä voidaan toteuttaa alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa. Opas menetelmineen antaa varhaiskasvattajalle mahdollisuuden seikkailukasvatuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen. Otantaa seikkailukasvatuksen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa voisi laajentaa. Alle 3-vuotiaiden kanssa toteutettavaa seikkailukasvatuksellista toimintaa ja sen mahdollisuuksia voitaisiin tutkia lisää ja jatkokehittää.