Markkinointiviestintästrategia Seinäjoen Voimistelijat ry:lle
Varjanto, Jenna (2023)
Varjanto, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Seinäjoen Voimistelijat ry:lle markkinointiviestintästrategia. Tavoitteena oli luoda strategia, joka tukee opinnäytetyön toimeksiantajan kokonaisstrategiaa. Opinnäytetyö luotiin osana Olympiakomitean tähtiseura- auditointia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä havainnointi. Havainnoinnin tueksi tehtiin asiantuntijahaastattelu. Aineiston keräämistä varten opinnäytetyön laatija osallistui seuran sisäisiin johtokunnan kokouksiin sekä seuran markkinointi- ja tiedotustiimin toimintaan. Tämän lisäksi hän havainnoi seuran markkinointiviestintää. Opinnäytetyön laatija on työskennellyt seuran johtokunnassa jo ennen opinnäytetyötä. Havainnointi tehtiin kirjaamalla pöytäkirjojen lisäksi omia muistiinpanoja.
Ensimmäisessä luvussa kerrotaan opinnäytetyön taustoja ja tavoitteita. Työn toisessa luvussa paneudutaan markkinointiviestinnän teoriaan. Kolmannessa luvussa käydään läpi toimeksiantajan markkinointiviestinnän nykytilannetta. Neljäs luku on markkinointiviestintästrategia, joka on luotu teoriaosuuteen viitaten. Viimeisessä luvussa esitellään opinnäytetyöntekijän omia pohdintoja ja yhteenvetoa työstä.
Markkinointiviestintästrategia oli suhteellisen helppo rakentaa hyvän ja kattavan olemassa olevan toimintastrategian pohjalta. Markkinointiviestintästrategiasta tehtiin toimintastrategiaa tukeva, jotta molemmat palvelisivat toisiaan ja markkinointiviestinnällä olisi helposti lähestyttävät raamit käytössä. Markkinointiviestintästrategian tueksi luotiin myös vuosikello, joka helpottaa työn organisointia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä havainnointi. Havainnoinnin tueksi tehtiin asiantuntijahaastattelu. Aineiston keräämistä varten opinnäytetyön laatija osallistui seuran sisäisiin johtokunnan kokouksiin sekä seuran markkinointi- ja tiedotustiimin toimintaan. Tämän lisäksi hän havainnoi seuran markkinointiviestintää. Opinnäytetyön laatija on työskennellyt seuran johtokunnassa jo ennen opinnäytetyötä. Havainnointi tehtiin kirjaamalla pöytäkirjojen lisäksi omia muistiinpanoja.
Ensimmäisessä luvussa kerrotaan opinnäytetyön taustoja ja tavoitteita. Työn toisessa luvussa paneudutaan markkinointiviestinnän teoriaan. Kolmannessa luvussa käydään läpi toimeksiantajan markkinointiviestinnän nykytilannetta. Neljäs luku on markkinointiviestintästrategia, joka on luotu teoriaosuuteen viitaten. Viimeisessä luvussa esitellään opinnäytetyöntekijän omia pohdintoja ja yhteenvetoa työstä.
Markkinointiviestintästrategia oli suhteellisen helppo rakentaa hyvän ja kattavan olemassa olevan toimintastrategian pohjalta. Markkinointiviestintästrategiasta tehtiin toimintastrategiaa tukeva, jotta molemmat palvelisivat toisiaan ja markkinointiviestinnällä olisi helposti lähestyttävät raamit käytössä. Markkinointiviestintästrategian tueksi luotiin myös vuosikello, joka helpottaa työn organisointia.