360° palaute tukena esihenkilötyössä
Sinijärvi-Leppänen, Jarna (2023)
Sinijärvi-Leppänen, Jarna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534380
Tiivistelmä
Esihenkilöiden palautteen saamisen näkökulmasta kohdeorganisaatiossa oli tunnistettavissa kolme haastetta: esihenkilöt saivat liian vähän palautetta oman toimintansa kehittämiseksi, esihenkilöt eivät saaneet juuri koskaan palautetta vertaisiltaan ja esihenkilöiden esihenkilöt eivät välttämättä tienneet, missä asioissa heidän alaiset tarvitsevat tukea kehittyäkseen esihenkilöinä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä asioista kohdeorganisaation esihenkilöt haluavat palautetta sekä luoda 360° palautemallin mukainen palautelomake esihenkilötyön tueksi. Lisäksi aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden avulla selvitettiin palautteen määritelmää ja palautteenantamisen merkitystä esihenkilötyössä. Kohdeorganisaationa opinnäytetyöllä oli Kansaneläkelaitos, ja opinnäytetyön kohderyhmään kuului neljä tiimipäällikköä keskisestä vakuutuspiiristä.
Opinnäytetyön tietoperustana oli aiemmat tutkimukset ja kirjallisuus liittyen palautteeseen, 360° palautemalliin ja esihenkilötyöhön erityisesti itsensä kehittämisen näkökulmasta. Lähestymistapana opinnäytetyössä oli konstruktiivinen tutkimus, ja tiedonkeruun menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluna ja niihin osallistuivat kohderyhmään kuuluneet neljä tiimipäällikköä. Kysely lähetettiin vastattavaksi tiimipäälliköiden alaisille, vertaisille ja esihenkilöille, jotka vastaisivat 360° palautelomakkeeseen opinnäytetyön tekemisen aikana.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 360° palautemallin mukainen lomake kohdeorganisaation tiimipäälliköiden käyttöön. Palautelomakkeella kohderyhmän tiimipäälliköt halusivat palautetta psykologisesta turvallisuudesta, johtamisviestinnästä, työkyvyn johtamisesta ja luottamuksen rakentamisesta.
Palautelomake on muokattavissa ja kehitettävissä tarpeen mukaan, joten sitä on mahdollista käyttää myös muualla kohdeorganisaatiossa tai jossakin vastaavassa muussa organisaatiossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä asioista kohdeorganisaation esihenkilöt haluavat palautetta sekä luoda 360° palautemallin mukainen palautelomake esihenkilötyön tueksi. Lisäksi aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden avulla selvitettiin palautteen määritelmää ja palautteenantamisen merkitystä esihenkilötyössä. Kohdeorganisaationa opinnäytetyöllä oli Kansaneläkelaitos, ja opinnäytetyön kohderyhmään kuului neljä tiimipäällikköä keskisestä vakuutuspiiristä.
Opinnäytetyön tietoperustana oli aiemmat tutkimukset ja kirjallisuus liittyen palautteeseen, 360° palautemalliin ja esihenkilötyöhön erityisesti itsensä kehittämisen näkökulmasta. Lähestymistapana opinnäytetyössä oli konstruktiivinen tutkimus, ja tiedonkeruun menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluna ja niihin osallistuivat kohderyhmään kuuluneet neljä tiimipäällikköä. Kysely lähetettiin vastattavaksi tiimipäälliköiden alaisille, vertaisille ja esihenkilöille, jotka vastaisivat 360° palautelomakkeeseen opinnäytetyön tekemisen aikana.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 360° palautemallin mukainen lomake kohdeorganisaation tiimipäälliköiden käyttöön. Palautelomakkeella kohderyhmän tiimipäälliköt halusivat palautetta psykologisesta turvallisuudesta, johtamisviestinnästä, työkyvyn johtamisesta ja luottamuksen rakentamisesta.
Palautelomake on muokattavissa ja kehitettävissä tarpeen mukaan, joten sitä on mahdollista käyttää myös muualla kohdeorganisaatiossa tai jossakin vastaavassa muussa organisaatiossa.