Brändin vahvistaminen verkkosivujen avulla
Loikkanen, Anni (2023)
Loikkanen, Anni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534392
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digipalet-yritys. Yrityksen toiminta keskittyy mikro- ja pienyritysten verkkosivujen luomiseen ja kehittämiseen. Työn tavoitteena oli selvittää, miten pienyrittäjät voisivat vahvistaa brändiään verkkosivujen avulla.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kahta tutkimuskysymystä: millaiset ovat arvoa tuottavat verkkosivut ja miten brändiä voidaan hallita ja vahvistaa verkkosivujen avulla. Työn lopputuloksena syntyi kehittämisehdotuksia brändin hallintaan verkkosivujen avulla sekä opas, joka on suunnattu erityisesti pienyrittäjille. Opas tarjoaa käytännönläheisiä keinoja brändin kehittämiseen ja vahvistamiseen verkkosivujen avulla.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin määrällisellä ja laadullisella aineistonkeruumenetelmällä. Määrällinen aineisto kerättiin pienyrittäjille suunnatun kyselytutkimuksen avulla, jossa selvitettiin, miten muut yritykset pyrkivät hallitsemaan omaa brändiään sekä mihin asioihin vastaajat kiinnittävät huomiota vieraillessaan muiden yritysten verkkosivuilla. Laadullinen aineisto kerättiin benchmarking-menetelmän avulla vertailemalla neljän eri yrityksen verkkosivuja keskenään. Työstä on rajattu pois verkkosivujen tekniseen toteutukseen liittyvä toiminta, eikä työssä käsitellä tarkemmin verkkokauppojen toimintoihin liittyviä tekijöitä.
Tutkimustulosten perusteella arvoa tuottavien verkkosivujen tulisi varmistaa
käyttäjille miellyttävä käyttökokemus, tarjota informatiivista sisältöä kohderyhmälle ja luoda yhtenäinen brändikokemus. Näiden tulosten pohjalta luotiin kahdeksan kehittämisehdotusta brändin hallintaan verkkosivujen avulla. Näitä ehdotuksia hyödyntämällä laadittiin pienyrittäjille opas, jonka avulla he voivat luoda verkkosivuilleen brändiä tukevaa sisältöä ja kehittää sivujaan palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kahta tutkimuskysymystä: millaiset ovat arvoa tuottavat verkkosivut ja miten brändiä voidaan hallita ja vahvistaa verkkosivujen avulla. Työn lopputuloksena syntyi kehittämisehdotuksia brändin hallintaan verkkosivujen avulla sekä opas, joka on suunnattu erityisesti pienyrittäjille. Opas tarjoaa käytännönläheisiä keinoja brändin kehittämiseen ja vahvistamiseen verkkosivujen avulla.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin määrällisellä ja laadullisella aineistonkeruumenetelmällä. Määrällinen aineisto kerättiin pienyrittäjille suunnatun kyselytutkimuksen avulla, jossa selvitettiin, miten muut yritykset pyrkivät hallitsemaan omaa brändiään sekä mihin asioihin vastaajat kiinnittävät huomiota vieraillessaan muiden yritysten verkkosivuilla. Laadullinen aineisto kerättiin benchmarking-menetelmän avulla vertailemalla neljän eri yrityksen verkkosivuja keskenään. Työstä on rajattu pois verkkosivujen tekniseen toteutukseen liittyvä toiminta, eikä työssä käsitellä tarkemmin verkkokauppojen toimintoihin liittyviä tekijöitä.
Tutkimustulosten perusteella arvoa tuottavien verkkosivujen tulisi varmistaa
käyttäjille miellyttävä käyttökokemus, tarjota informatiivista sisältöä kohderyhmälle ja luoda yhtenäinen brändikokemus. Näiden tulosten pohjalta luotiin kahdeksan kehittämisehdotusta brändin hallintaan verkkosivujen avulla. Näitä ehdotuksia hyödyntämällä laadittiin pienyrittäjille opas, jonka avulla he voivat luoda verkkosivuilleen brändiä tukevaa sisältöä ja kehittää sivujaan palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin.