Matkailuvaikuttajana toimiminen sosiaalisessa mediassa
Leppänen, Emmi (2023)
Leppänen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534401
Tiivistelmä
Sosiaalisessa mediassa toimiva vaikuttajan työ on yleistymässä. Vaikuttajan työtä aliarvostetaan mediassa ja todellisesta työn sisällöstä ei löydy kovin laajasti tietoa. Sosiaalisen median kommenttien perusteella moni henkilö haaveilee tänä päivänä vaikuttajan työstä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisessa mediassa toimivan matkailuvaikuttajan työnkuvaa. Tästä toteutettiin matkailuvaikuttajan urasta haaveileville henkilöille suunnattu opas. Matkailuvaikuttajan työnkuvasta selvitettiin työmuoto, työpäivien sisältö ja työympäristö, henkilöbrändin merkitys, tulonlähteet, yritysmuodot ja verotus.
Tietoperustassa kuvattiin vaikuttajamarkkinointia, josta kerrottiin pääsääntöisesti vaikuttajan näkökulmalla. Vaikuttajien työnkuvasta kerrottiin tietoperustassa ilman suuntausta tiettyyn alaan. Vaikuttajan henkilöbrändin rakentamista ja kehittämistä avattiin myös tietoperustassa. Tulonlähteistä käsiteltiin tietoperustassa ainoastaan kaupallisia yhteistöitä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Matkailuvaikuttajaksi -opas, joka on suunnattu suomalaisille matkailuvaikuttajan urasta haaveileville henkilöille. Matkailun näkökulmaa oppaaseen hankittiin teemahaastattelukehittämismenetelmällä. Teemahaastattelussa haastateltiin kahta suomalaista matkailuvaikuttajaa ja haastatteluiden yhteenvedosta saatuja tietoja käytettiin oppaassa. Laadunvarmistamismenetelmänä kerättiin haastatteluihin osallistuneilta matkailuvaikuttajilta palautetta oppaasta ja hyväksyntä oppaassa käytetyille sitaateille.
Teemahaastatteluiden ja tietoperustan avulla toteutettiin Matkailuvaikuttajaksi -opas, joka on luotu digitaaliseen PDF-muotoon käyttäen Canvaa, graafisen suunnittelun työkalua. Oppaan sisältöön panostettiin visuaalisesti hyödyntäen aiheeseen liittyviä kuvia, elementtejä ja fontteja. Tiedon lisäksi oppaaseen luotiin tehtäväsivuja. Lukija voi täyttää tehtäväsivuja suunnitellakseen omaa matkailuvaikuttajan uraansa. Lisäarvoa oppaalle tuotiin lisäämällä matkailuvaikuttajien sitaatteja sisältöön, jotka saatiin kerättyä haastatteluista.
Johtopäätöksenä Matkailuvaikuttajaksi -opas on onnistunut. Oppaaseen saatiin kerättyä tarpeeksi kattavaa tietoa teemahaastatteluiden myötä. Kohderyhmä on huomioitu hyvin oppaassa. Lisäksi opasta voidaan hyödyntää matkailuvaikuttajan työnkuvan tiedon jakamiseen muille ihmisille. Oppaasta saatiin hyvää palautetta matkailuvaikuttajalta. Lisäksi pohdinnassa avataan opinnäytetyön tekijän omaa oppimista opinnäytetyön aikana.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisessa mediassa toimivan matkailuvaikuttajan työnkuvaa. Tästä toteutettiin matkailuvaikuttajan urasta haaveileville henkilöille suunnattu opas. Matkailuvaikuttajan työnkuvasta selvitettiin työmuoto, työpäivien sisältö ja työympäristö, henkilöbrändin merkitys, tulonlähteet, yritysmuodot ja verotus.
Tietoperustassa kuvattiin vaikuttajamarkkinointia, josta kerrottiin pääsääntöisesti vaikuttajan näkökulmalla. Vaikuttajien työnkuvasta kerrottiin tietoperustassa ilman suuntausta tiettyyn alaan. Vaikuttajan henkilöbrändin rakentamista ja kehittämistä avattiin myös tietoperustassa. Tulonlähteistä käsiteltiin tietoperustassa ainoastaan kaupallisia yhteistöitä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Matkailuvaikuttajaksi -opas, joka on suunnattu suomalaisille matkailuvaikuttajan urasta haaveileville henkilöille. Matkailun näkökulmaa oppaaseen hankittiin teemahaastattelukehittämismenetelmällä. Teemahaastattelussa haastateltiin kahta suomalaista matkailuvaikuttajaa ja haastatteluiden yhteenvedosta saatuja tietoja käytettiin oppaassa. Laadunvarmistamismenetelmänä kerättiin haastatteluihin osallistuneilta matkailuvaikuttajilta palautetta oppaasta ja hyväksyntä oppaassa käytetyille sitaateille.
Teemahaastatteluiden ja tietoperustan avulla toteutettiin Matkailuvaikuttajaksi -opas, joka on luotu digitaaliseen PDF-muotoon käyttäen Canvaa, graafisen suunnittelun työkalua. Oppaan sisältöön panostettiin visuaalisesti hyödyntäen aiheeseen liittyviä kuvia, elementtejä ja fontteja. Tiedon lisäksi oppaaseen luotiin tehtäväsivuja. Lukija voi täyttää tehtäväsivuja suunnitellakseen omaa matkailuvaikuttajan uraansa. Lisäarvoa oppaalle tuotiin lisäämällä matkailuvaikuttajien sitaatteja sisältöön, jotka saatiin kerättyä haastatteluista.
Johtopäätöksenä Matkailuvaikuttajaksi -opas on onnistunut. Oppaaseen saatiin kerättyä tarpeeksi kattavaa tietoa teemahaastatteluiden myötä. Kohderyhmä on huomioitu hyvin oppaassa. Lisäksi opasta voidaan hyödyntää matkailuvaikuttajan työnkuvan tiedon jakamiseen muille ihmisille. Oppaasta saatiin hyvää palautetta matkailuvaikuttajalta. Lisäksi pohdinnassa avataan opinnäytetyön tekijän omaa oppimista opinnäytetyön aikana.