Kanavakohtainen sisältöstrategia aloittavalle ompelualan yrittäjälle
Touru, Saara-Maria (2023)
Touru, Saara-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534421
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin aloittavalle ompelijayrittäjä Annika Naukkariselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kanavakohtainen sisältöstrategia toimeksiantajan vaateompelijabrändin designer_karolin-Instagram-tilille, jotta uusi yrittäjä saa selkeämmän linjan oikeanlaisen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen. Työ on rajattu koskemaan vain toimeksiantajan Instagram-tiliä, koska muita tilejä tai omia nettisivuja ei vielä ole otettu käyttöön.
Opinnäytetyössä oli kolme tutkimusongelmaa: millaisia sisältömarkkinoinnin kohderyhmiä aloittavalla yrityksellä on ja millaisia asiakaspersoonia niistä voidaan muodostaa, millaisilla sisällöillä kyseisiä kohderyhmiä voisi tavoittaa ja sitouttaa sekä miten sisältöä Instagramissa kannattaa jakaa ja tuloksia mitata.
Teoriaosuus työssä koostui kahdesta pääluvusta, jotka olivat sisältömarkkinointi ja sisältöstrategia. Sisältömarkkinoinnin teorialuvussa käsiteltiin sisältömarkkinoinnin käsitettä, muotoja, tavoitteita, suunnittelua ja tuotantoa, erilaisia sisältömarkkinoinnin malleja, jakelukanavia sekä tulosten mittaamista. Sisältöstrategian teorialuvussa käsiteltiin sisältöstrategian käsitettä, tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja asiakaspolkuja, ydintarinoita ja sisältötyyppejä, raportointia ja analyysia sekä strategian toimitusprosessia ja rooleja.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus, ja empiiristä aineistoa kerättiin määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka avulla saatiin kerättyä hyödyllistä tietoa kohderyhmiltä heidän käyttäytymisestään ja kiinnostuksen kohteistaan Instagramiin ja ompelimopalveluihin liittyen. Laadullisena tutkimusmenetelmänä toimi vertailuanalyysi, jossa vertailtiin toimeksiantajan ja kolmen muun alalla toimivan Instagram-tilejä.
Tutkimustulokset osoittivat kolme erilaista kohderyhmiä kuvastavaa asiakaspersoonaa. Kiinnostavin tapa sisältöjen seuraamiseen olivat tarinat ja yksittäiset kuvapostaukset. Kiinnostavimmiksi sisällöksi nousi erityisesti esittelyt tehdyistä vaatteista, niiden muokkausprojektit, asuinspiraatiot sekä vaatteiden kierrätykseen ja huoltoon liittyvät sisällöt. Lisäksi esille nousi julkaisujen visuaalisuuden tärkeys, aitous, ja välillä myös kannanotot sekä keskustelun herättäminen ajankohtaisiin aiheisiin liittyen.
Opinnäytetyössä oli kolme tutkimusongelmaa: millaisia sisältömarkkinoinnin kohderyhmiä aloittavalla yrityksellä on ja millaisia asiakaspersoonia niistä voidaan muodostaa, millaisilla sisällöillä kyseisiä kohderyhmiä voisi tavoittaa ja sitouttaa sekä miten sisältöä Instagramissa kannattaa jakaa ja tuloksia mitata.
Teoriaosuus työssä koostui kahdesta pääluvusta, jotka olivat sisältömarkkinointi ja sisältöstrategia. Sisältömarkkinoinnin teorialuvussa käsiteltiin sisältömarkkinoinnin käsitettä, muotoja, tavoitteita, suunnittelua ja tuotantoa, erilaisia sisältömarkkinoinnin malleja, jakelukanavia sekä tulosten mittaamista. Sisältöstrategian teorialuvussa käsiteltiin sisältöstrategian käsitettä, tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja asiakaspolkuja, ydintarinoita ja sisältötyyppejä, raportointia ja analyysia sekä strategian toimitusprosessia ja rooleja.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus, ja empiiristä aineistoa kerättiin määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka avulla saatiin kerättyä hyödyllistä tietoa kohderyhmiltä heidän käyttäytymisestään ja kiinnostuksen kohteistaan Instagramiin ja ompelimopalveluihin liittyen. Laadullisena tutkimusmenetelmänä toimi vertailuanalyysi, jossa vertailtiin toimeksiantajan ja kolmen muun alalla toimivan Instagram-tilejä.
Tutkimustulokset osoittivat kolme erilaista kohderyhmiä kuvastavaa asiakaspersoonaa. Kiinnostavin tapa sisältöjen seuraamiseen olivat tarinat ja yksittäiset kuvapostaukset. Kiinnostavimmiksi sisällöksi nousi erityisesti esittelyt tehdyistä vaatteista, niiden muokkausprojektit, asuinspiraatiot sekä vaatteiden kierrätykseen ja huoltoon liittyvät sisällöt. Lisäksi esille nousi julkaisujen visuaalisuuden tärkeys, aitous, ja välillä myös kannanotot sekä keskustelun herättäminen ajankohtaisiin aiheisiin liittyen.