Ohjelmistopohjaisen kasvuyrityksen tuotekehitykseen vaikuttavat osa-alueet ja riskitekijät
Kopakkala, Leevi (2023)
Kopakkala, Leevi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032912
Tiivistelmä
Kasvuyritysten määrä Suomessa on kasvussa. Yritysten monimuotoisuus ja liiketoiminnalliset tavoitteet asettavat haasteita niin yrityksen rakentamisen kuin tuotekehityksen näkökulmasta. Kasvuyrityksen tuotekehitys on alttiina liiketoiminnan eri muuttujille, ja palvelun kehittäminen ei ole suoraviivainen prosessi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää yhteisiä osa-alueita ja riskitekijöitä ohjelmistopohjaisen kasvuyrityksen vaiheista ja kuinka ne vaikuttavat tuotekehitykseen. Tutkimuksessa käsiteltiin kattavasti kasvuyrityksen vaiheita, eri riskitekijöitä sekä kerättiin tuotekehityksessä toimivien henkilöiden kokemuksia. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti hyödyntäen niin ajankohtaista kirjallisuutta ja artikkeleita. Tutkimuksen osana toteutettiin asiantuntijahaastatteluita, joiden osallistujat omasivat kokemusta niin tuotekehityksestä kuin kasvuyrittäjyydestä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joissa haastattelun teemat ja aihealueet perustuivat haastateltavan kokemukseen ja osaamisalueeseen. Asiantuntijahaastatteluiden lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, johon osallistui tuotekehitykseen liittyviä eri työtehtävissä toimivia henkilöitä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin, että tutkimus- ja validointityö on merkittävässä roolissa kasvuyrityksen päätöksenteossa. Tuotekehityksen kannalta asiakaslähtöisyys ja toiminnallisuuksien validointi yhdessä yrityksen vision kanssa toimivat merkittävinä tuotekehityksen suunnan ja onnistumisen ajajina. Asiakaslähtöisyyden, päätösten ja hypoteesien validoinnin merkitys nousi tutkimuksen eri vaiheissa esille. Tutkimuksessa todettiin, että eri onnistumistekijät toimivat osaltaan tuotekehityksen mahdollistajina, mutta myös riskitekijöinä. Merkittävimmiksi riskitekijöiksi nousi suunnitelmallisuuden ja taustatyön puute, sekä epäonnistuminen tuotteen ominaisuuksien ja yrityksen päätöksien validoinnissa. Yrityksen hyvinvointitekijät ja siihen liittyvä kulttuuri on tärkeässä roolissa yrityksen ja tuotekehityksen onnistumisessa.
Tutkimuksen jatkokehityksenä olisi aiheellista tarkentaa tutkimuksessa löydettyjä osa-alueita ja tarkastella niiden tekijöitä ja metodologeja kasvuyritysten välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää yhteisiä osa-alueita ja riskitekijöitä ohjelmistopohjaisen kasvuyrityksen vaiheista ja kuinka ne vaikuttavat tuotekehitykseen. Tutkimuksessa käsiteltiin kattavasti kasvuyrityksen vaiheita, eri riskitekijöitä sekä kerättiin tuotekehityksessä toimivien henkilöiden kokemuksia. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti hyödyntäen niin ajankohtaista kirjallisuutta ja artikkeleita. Tutkimuksen osana toteutettiin asiantuntijahaastatteluita, joiden osallistujat omasivat kokemusta niin tuotekehityksestä kuin kasvuyrittäjyydestä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joissa haastattelun teemat ja aihealueet perustuivat haastateltavan kokemukseen ja osaamisalueeseen. Asiantuntijahaastatteluiden lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, johon osallistui tuotekehitykseen liittyviä eri työtehtävissä toimivia henkilöitä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin, että tutkimus- ja validointityö on merkittävässä roolissa kasvuyrityksen päätöksenteossa. Tuotekehityksen kannalta asiakaslähtöisyys ja toiminnallisuuksien validointi yhdessä yrityksen vision kanssa toimivat merkittävinä tuotekehityksen suunnan ja onnistumisen ajajina. Asiakaslähtöisyyden, päätösten ja hypoteesien validoinnin merkitys nousi tutkimuksen eri vaiheissa esille. Tutkimuksessa todettiin, että eri onnistumistekijät toimivat osaltaan tuotekehityksen mahdollistajina, mutta myös riskitekijöinä. Merkittävimmiksi riskitekijöiksi nousi suunnitelmallisuuden ja taustatyön puute, sekä epäonnistuminen tuotteen ominaisuuksien ja yrityksen päätöksien validoinnissa. Yrityksen hyvinvointitekijät ja siihen liittyvä kulttuuri on tärkeässä roolissa yrityksen ja tuotekehityksen onnistumisessa.
Tutkimuksen jatkokehityksenä olisi aiheellista tarkentaa tutkimuksessa löydettyjä osa-alueita ja tarkastella niiden tekijöitä ja metodologeja kasvuyritysten välillä.