Pääkaupunkiseutulaisten kuluttajien ostokäyttäytyminen autokaupassa ja siihen vaikuttavat tekijät
Saksa, Teemu (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534476
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää pääkaupunkiseutulaisten kuluttajien ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä autokaupassa. Tutkimusta varten suoritettiin kvantitatiivinen kysely helsinkiläisessä autoliikkeessä.
Kysely lähetettiin sähköpostitse markkinointiluvan antaneille autoliikkeessä asioineille asiakkaille. Kyselyyn oli viikko aikaa vastata ja siihen saatiin yhteensä 197 vastausta.
Opinnäytetyön alussa käsitellään teoriaosuutta, jossa käydään läpi mitä ostokäyttäytyminen itsessään on, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden lopussa on käsitteitä automyynnistä, sekä käydään läpi markkinointitutkimuksen prosessit. Tämän jälkeen siirrytään itse kyselyyn ja sen tulosten analysointiin. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi vielä johtopäätökset tutkimuksesta, sekä oman oppimisen arviointi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että pääkaupunkiseutulainen kuluttaja tekee ostopäätöksen autokaupoilla järki- ja tunneperäisten motiivien kautta. Inflaatio ja taloudelliset näkymät ovat saaneet kuluttajat pohtimaan kokonaiskustannuksia enemmän, sekä eri käyttövoimien vaikutuksia niihin. Kuluttaja tukeutuu autokaupoilla ostopäätöstä tehdessään hyvin vahvasti omiin arvoihin sekä mieltymyksiin.
Kysely lähetettiin sähköpostitse markkinointiluvan antaneille autoliikkeessä asioineille asiakkaille. Kyselyyn oli viikko aikaa vastata ja siihen saatiin yhteensä 197 vastausta.
Opinnäytetyön alussa käsitellään teoriaosuutta, jossa käydään läpi mitä ostokäyttäytyminen itsessään on, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuuden lopussa on käsitteitä automyynnistä, sekä käydään läpi markkinointitutkimuksen prosessit. Tämän jälkeen siirrytään itse kyselyyn ja sen tulosten analysointiin. Opinnäytetyön lopussa käydään läpi vielä johtopäätökset tutkimuksesta, sekä oman oppimisen arviointi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että pääkaupunkiseutulainen kuluttaja tekee ostopäätöksen autokaupoilla järki- ja tunneperäisten motiivien kautta. Inflaatio ja taloudelliset näkymät ovat saaneet kuluttajat pohtimaan kokonaiskustannuksia enemmän, sekä eri käyttövoimien vaikutuksia niihin. Kuluttaja tukeutuu autokaupoilla ostopäätöstä tehdessään hyvin vahvasti omiin arvoihin sekä mieltymyksiin.
