Henkilöbrändin ja verkkoportfolion rakentaminen yrittäjyyden aloittamisen tukena
Pursiainen, Veera (2023)
Pursiainen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534478
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändin ja verkkoportfolion rakentaminen, joiden avulla pyritään edistämään tulevaisuuden työllistymistä yrittäjänä luovalla alalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opinnäytetyön tekijälle henkilöbrändi ja rakentaa siihen pohjautuen kilpailukykyinen ja kohderyhmälle sopiva verkkoportfolio. Työn suunnittelu ja rakennus sijoittuivat kevääseen ja syksyyn 2023.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta teorialuvusta ja toiminnallisesta tuotoksesta. Ensimmäinen teorialuku kattoi katsauksen henkilöbrändin kehittämisen eri vaiheista ja sen merkityksestä yrittäjyyden näkökulmasta. Toinen teorialuku keskittyi verkkoportfolion merkitykseen ja rooliin luovan alan ammattilaisen urakehityksessä, tarkastellen erityisesti verkkoportfolion suunnittelun ja toteutuksen periaatteita, kuten visuaalista ilmettä, rakennetta sekä sisältöä. Lisäksi luvussa syvennyttiin psykologisiin teorioihin verkkosivustojen rakentamisessa. Teorialukujen tavoitteena oli antaa tietopohja henkilöbrändäyksen ja verkkoportfolion perusteista, jotka ovat keskeisiä erottautumisessa työmarkkinoilla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa jakautui kahteen päälukuun, joista ensimmäinen keskittyi henkilöbrändin ja toinen luku verkkoportfolion konkreettiseen rakentamiseen. Henkilöbrändiä koskeva luku sisälsi itsetutkiskelua, asetti henkilöbrändäykselle tavoitteita ja määritti henkilöbrändin kohderyhmän. Tämän prosessin jälkeen luotiin verkkoportfolio, joka heijastaa tekijän ammattitaitoa ja identiteettiä, sisältäen työnäytteitä, tarinan tekijästä sekä urallisia tavoitteita. Verkkoportfolion suunnitteluprosessin vaiheet ja lopullinen tuotos sekä tehdyt valinnat perusteltiin ja esiteltiin toisessa toiminnallisen osan pääluvussa. Valmis verkkoportfolio löytyy osoitteesta veerapursiainen.com.
Viimeisessä luvussa tehtiin yhteenveto, jossa arvioitiin opinnäytetyön onnistumista kokonaisuudessaan sekä käytiin läpi kirjoittajan oppimisprosessia. Lisäksi luvussa tarkasteltiin, miten työlle asetetut tavoitteet saavutettiin. Samassa yhteydessä pohdittiin mahdollisia henkilöbrändin ja verkkoportfolion kehityskohteita.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta teorialuvusta ja toiminnallisesta tuotoksesta. Ensimmäinen teorialuku kattoi katsauksen henkilöbrändin kehittämisen eri vaiheista ja sen merkityksestä yrittäjyyden näkökulmasta. Toinen teorialuku keskittyi verkkoportfolion merkitykseen ja rooliin luovan alan ammattilaisen urakehityksessä, tarkastellen erityisesti verkkoportfolion suunnittelun ja toteutuksen periaatteita, kuten visuaalista ilmettä, rakennetta sekä sisältöä. Lisäksi luvussa syvennyttiin psykologisiin teorioihin verkkosivustojen rakentamisessa. Teorialukujen tavoitteena oli antaa tietopohja henkilöbrändäyksen ja verkkoportfolion perusteista, jotka ovat keskeisiä erottautumisessa työmarkkinoilla.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa jakautui kahteen päälukuun, joista ensimmäinen keskittyi henkilöbrändin ja toinen luku verkkoportfolion konkreettiseen rakentamiseen. Henkilöbrändiä koskeva luku sisälsi itsetutkiskelua, asetti henkilöbrändäykselle tavoitteita ja määritti henkilöbrändin kohderyhmän. Tämän prosessin jälkeen luotiin verkkoportfolio, joka heijastaa tekijän ammattitaitoa ja identiteettiä, sisältäen työnäytteitä, tarinan tekijästä sekä urallisia tavoitteita. Verkkoportfolion suunnitteluprosessin vaiheet ja lopullinen tuotos sekä tehdyt valinnat perusteltiin ja esiteltiin toisessa toiminnallisen osan pääluvussa. Valmis verkkoportfolio löytyy osoitteesta veerapursiainen.com.
Viimeisessä luvussa tehtiin yhteenveto, jossa arvioitiin opinnäytetyön onnistumista kokonaisuudessaan sekä käytiin läpi kirjoittajan oppimisprosessia. Lisäksi luvussa tarkasteltiin, miten työlle asetetut tavoitteet saavutettiin. Samassa yhteydessä pohdittiin mahdollisia henkilöbrändin ja verkkoportfolion kehityskohteita.