Vastuullisen matkailun merkitys suomalaisille soolomatkailijoille
Kerminen, Satu (2023)
Kerminen, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534545
Tiivistelmä
Vastuullisuus ja kestävä matkailu ovat olleet useamman vuoden ajan isoja matkailun trendejä ja niiden merkitys on tänä päivänä entistä suurempi. Jotta matkailukohteet säilyisivät vielä tuleville sukupolville, ovat jokaisen yksilön valinnat kriittisiä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka merkittävä asia vastuullisuus on suomalaisille Y- ja Z-sukupolven soolomatkailijoille. Työn tavoitteena on edistää vastuullista matkailua ja matkakohteiden säilymistä tuleville sukupolville sekä kasvattaa tietoutta vastuullisen matkailun tärkeydestä Y- ja Z-sukupolvien matkailijoille. Työn rajaus kohdistui nimenomaan soolomatkailijoihin, sillä tässä opinnäytetyössä haluttiin tutkia matkailijoiden vastuullisia valintoja yksilöllisemmällä tasolla.
Vastuullinen matkailu tarkoittaa positiivisen jäljen jättämistä kohdemaihin, ja soolomatkailija on lomailija, joka suosii yksin matkustamista. Tietoperustassa käsiteltiin kuinka erilaiset arvot vaikuttavat matkakohteen valintaan ja kuinka vastuullisuus näkyy matkailuliiketoiminnassa. Lisäksi tietoperustassa perehdyttiin Y- sekä Z-sukupolvien matkustuskäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-verkkokyselyä. Kyselylomake laadittiin ja lähetettiin 2023 lokakuun loppupuolella kahteen matkailuaiheiseen Facebook-ryhmään. Vastaukset kerättiin anonyymisti aikavälillä 30.10.–9.11. Vastauksia kertyi yhteensä 89. Kyselyn kysymykset laadittiin tietoperustan pohjalta ja useissa kysymyksissä käytettiin Likertin asteikkoa. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat pystyivät kirjoittamaan vapaasti. Tulokset käytiin läpi hyväksikäyttäen Webropol-ohjelmaa ja Excel-taulukkoa eri kaavioiden piirtämiseen.
Tutkimuksen tulosten mukaan Y- ja Z-sukupolvien soolomatkailijoita motivoi eniten uusiin paikkoihin ja kulttuuriin tutustuminen, sekä soolomatkailusta syntyvä spontaaniuden ja itsenäisyyden tunne. Yli puolet vastaajista tekee vastuullisia valintoja matkalla ollessaan tai kokee ainakin olevansa vastuullisempia kuin ennen. Muun muassa ihmisoikeudet ja luonnonsuojelu ovat merkittävimpiä arvoja, jotka vaikuttavat suomalaisten soolomatkailijoiden matkakohteen valintaan. Yli puolet vastaajista vastasi, että heitä kiinnostaa jatkossa matkustaa vastuullisemmin ja he olisivat valmiita maksamaan matkastaan enemmän, jos tietäisivät sen olevan ympäristöystävällisempää ja paikallinen väestö hyötyisi siitä enemmän.
Vastuullinen matkailu on merkittävä asia suuremmalle osalle suomalaisista Y- ja Z-sukupolvien soolomatkailijoista. Osa kokee, että matkailun vastuullisista valinnoista ei ole tarpeeksi tietoa tai vastuullinen matkailu on kallista. Siitä huolimatta lähes kolme neljäsosaa soolomatkailijoista ovat valmiita maksamaan enemmän. Suomalaisten soolomatkailijoiden keskuudessa on siis selvästi kiinnostusta matkustaa vastuullisemmin.
Vastuullinen matkailu tarkoittaa positiivisen jäljen jättämistä kohdemaihin, ja soolomatkailija on lomailija, joka suosii yksin matkustamista. Tietoperustassa käsiteltiin kuinka erilaiset arvot vaikuttavat matkakohteen valintaan ja kuinka vastuullisuus näkyy matkailuliiketoiminnassa. Lisäksi tietoperustassa perehdyttiin Y- sekä Z-sukupolvien matkustuskäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-verkkokyselyä. Kyselylomake laadittiin ja lähetettiin 2023 lokakuun loppupuolella kahteen matkailuaiheiseen Facebook-ryhmään. Vastaukset kerättiin anonyymisti aikavälillä 30.10.–9.11. Vastauksia kertyi yhteensä 89. Kyselyn kysymykset laadittiin tietoperustan pohjalta ja useissa kysymyksissä käytettiin Likertin asteikkoa. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia kysymyksiä, joihin vastaajat pystyivät kirjoittamaan vapaasti. Tulokset käytiin läpi hyväksikäyttäen Webropol-ohjelmaa ja Excel-taulukkoa eri kaavioiden piirtämiseen.
Tutkimuksen tulosten mukaan Y- ja Z-sukupolvien soolomatkailijoita motivoi eniten uusiin paikkoihin ja kulttuuriin tutustuminen, sekä soolomatkailusta syntyvä spontaaniuden ja itsenäisyyden tunne. Yli puolet vastaajista tekee vastuullisia valintoja matkalla ollessaan tai kokee ainakin olevansa vastuullisempia kuin ennen. Muun muassa ihmisoikeudet ja luonnonsuojelu ovat merkittävimpiä arvoja, jotka vaikuttavat suomalaisten soolomatkailijoiden matkakohteen valintaan. Yli puolet vastaajista vastasi, että heitä kiinnostaa jatkossa matkustaa vastuullisemmin ja he olisivat valmiita maksamaan matkastaan enemmän, jos tietäisivät sen olevan ympäristöystävällisempää ja paikallinen väestö hyötyisi siitä enemmän.
Vastuullinen matkailu on merkittävä asia suuremmalle osalle suomalaisista Y- ja Z-sukupolvien soolomatkailijoista. Osa kokee, että matkailun vastuullisista valinnoista ei ole tarpeeksi tietoa tai vastuullinen matkailu on kallista. Siitä huolimatta lähes kolme neljäsosaa soolomatkailijoista ovat valmiita maksamaan enemmän. Suomalaisten soolomatkailijoiden keskuudessa on siis selvästi kiinnostusta matkustaa vastuullisemmin.