Miten ammattitaitokilpailuihin osallistuminen ja niihin harjoitteleminen näkyy opiskelijan urakehityksessä?
Tuomisto, Antti (2023)
Tuomisto, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634837
Tiivistelmä
Onneksi ammattikoulun opiskelijoille, salipuolen työntekijöille, tarjoilijoille, on olemassa ammattitaitokilpailuja, joiden avulla huippuosaajia voidaan löytää alan hyville työpaikoille. Ammattitaitokilpailuilla onkin vaikutusta opiskelijan oppimiseen, taitoihin, tietoihin ja se toimii, opiskelijan niin halutessa, avaimena parempaan työuraan.
Tavoitteena oli selvittää, miten tarjoilijalajien ammattitaitokilpailuihin osallistuminen, sekä niihin harjoitteleminen, vaikuttaa opiskelijan urakehitykseen ja työpaikkojen sekä -tehtävien valikoitumiseen työmaailmassa. Onko ammattikoulujen ammattitaitokilpailuihin ja niihin harjoittelevien opiskelijoiden urakehitys nopeampaa, kuin muiden ravintola- ja cateringalaa opiskelevien opiskelijoiden. Vaikuttaako jo tarjoilijana työskentelevien kilpailuihin harjoitteleminen ja niissä pärjääminen omaan uraan positiivisesti. Arvostetaanko ammattitaitokilpailuissa menestymistä työelämässä niin, että se johtaa kilpailuissa menestyneen hakijan palkkaamiseen, myös hyviin ja arvostettuihin ravintoloihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jotta saataisiin monipuolista ja laadukasta aineistoa avoimen teemahaastattelun avulla. Haastateltavaksi valikoitui kolme ammattitaitokilpailuissa sekä työelämässä jo menestynyttä henkilöä, sekä yksi, pitkään ammattikoulussa, ammattitaitokilpailuihin valmentava ammatillinen opettaja. Haluttiin selvittää, onko haastateltujen opiskelijoiden harjoittelulla ja työharjoittelupaikkojen laadulla merkitystä kilpailumenestykseen – kaikilla näillä merkitystä urakehitykseen.
Avointen teemahaastattelujen aineisto litteroitiin ja tiivistettiin, jotta saatiin teemoitettua aineisto. Tämän jälkeen teemoista etsittiin samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia, joista saatiin kasattua tulokset. Haastattelujen ja teemojen perusteella esiin nousi hyvin paljon samankaltaisia kokemuksia niin oman harjoittelun, työharjoittelupaikkojen, kuin kilpailujen merkityksestä työpaikkojen saantiin ja oman uran kehittymiseen. Ammattitaitokilpailuihin osallistumisella ja niihin harjoittelemisella todella on merkitystä omaan urakehitykseen sekä omaan ammatti-identiteettiin.
Tulokset siis kannustavat ja toivottavasti rohkaisevat ammattikouluja panostamaan kilpavalmennukseen, opiskelijoita hakeutumaan niihin, sekä työelämässä olevia avaamaan silmiään kilpailumaailmalle ja osallistumaan niihin. Kilpailuihin osallistuminen auttaa myös luomaan hyödyllisiä verkostoja työelämään. Fortunately for vocational school students, waiters, there are skills competitions that help find top talent for good jobs in the field. Vocational skills competitions have an impact on the student's learning, skills, and knowledge and, if the student so wishes, it acts as a key to a better career.
The goal was to find out how participating in professional waiter competitions, as well as practicing in them, affects the career development of the student and the selection of jobs and tasks in the work fields. Is the career development of students who train for vocational schools' professional competitions and for them faster than other students studying the restaurant and catering industry. Does training for competitions for those already working as waiters and succeeding in them have a positive effect on your own career. Is success in professional competitions valued in working life, so that it leads to the hiring of a successful applicant in the competitions, also in good and high-quality restaurants.
Qualitative research was used as the research method to obtain versatile and high-quality material through an open theme interview. Three people who have already been successful in professional skills competitions and in working life were selected to be interviewed, as well as one vocational teacher who has been in a vocational school for a long time and trains for professional skills competitions. I wanted to find out whether the students interviewed training and the quality of the work placements matter to the success of the competition, and whether all these matter to one's own career development.
The material of the open theme interviews was transcribed and condensed to obtain themed material. After that, each interview and its themes were searched for similarities and differences, and the results were compiled. Based on the interviews and themes, a lot of similar experiences emerged about the importance of one's own training, internships and competitions for employment and development one's own career. Participating in professional skills competitions and practicing for them is important for your own career development.
The results are hopefully encouraging and pushing vocational schools to invest in competitive coaching, students to apply for them, and those in working life to open their eyes to the competitive world and participate in them. Participating in competitions also helps to create useful networks in working life.
Tavoitteena oli selvittää, miten tarjoilijalajien ammattitaitokilpailuihin osallistuminen, sekä niihin harjoitteleminen, vaikuttaa opiskelijan urakehitykseen ja työpaikkojen sekä -tehtävien valikoitumiseen työmaailmassa. Onko ammattikoulujen ammattitaitokilpailuihin ja niihin harjoittelevien opiskelijoiden urakehitys nopeampaa, kuin muiden ravintola- ja cateringalaa opiskelevien opiskelijoiden. Vaikuttaako jo tarjoilijana työskentelevien kilpailuihin harjoitteleminen ja niissä pärjääminen omaan uraan positiivisesti. Arvostetaanko ammattitaitokilpailuissa menestymistä työelämässä niin, että se johtaa kilpailuissa menestyneen hakijan palkkaamiseen, myös hyviin ja arvostettuihin ravintoloihin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jotta saataisiin monipuolista ja laadukasta aineistoa avoimen teemahaastattelun avulla. Haastateltavaksi valikoitui kolme ammattitaitokilpailuissa sekä työelämässä jo menestynyttä henkilöä, sekä yksi, pitkään ammattikoulussa, ammattitaitokilpailuihin valmentava ammatillinen opettaja. Haluttiin selvittää, onko haastateltujen opiskelijoiden harjoittelulla ja työharjoittelupaikkojen laadulla merkitystä kilpailumenestykseen – kaikilla näillä merkitystä urakehitykseen.
Avointen teemahaastattelujen aineisto litteroitiin ja tiivistettiin, jotta saatiin teemoitettua aineisto. Tämän jälkeen teemoista etsittiin samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia, joista saatiin kasattua tulokset. Haastattelujen ja teemojen perusteella esiin nousi hyvin paljon samankaltaisia kokemuksia niin oman harjoittelun, työharjoittelupaikkojen, kuin kilpailujen merkityksestä työpaikkojen saantiin ja oman uran kehittymiseen. Ammattitaitokilpailuihin osallistumisella ja niihin harjoittelemisella todella on merkitystä omaan urakehitykseen sekä omaan ammatti-identiteettiin.
Tulokset siis kannustavat ja toivottavasti rohkaisevat ammattikouluja panostamaan kilpavalmennukseen, opiskelijoita hakeutumaan niihin, sekä työelämässä olevia avaamaan silmiään kilpailumaailmalle ja osallistumaan niihin. Kilpailuihin osallistuminen auttaa myös luomaan hyödyllisiä verkostoja työelämään.
The goal was to find out how participating in professional waiter competitions, as well as practicing in them, affects the career development of the student and the selection of jobs and tasks in the work fields. Is the career development of students who train for vocational schools' professional competitions and for them faster than other students studying the restaurant and catering industry. Does training for competitions for those already working as waiters and succeeding in them have a positive effect on your own career. Is success in professional competitions valued in working life, so that it leads to the hiring of a successful applicant in the competitions, also in good and high-quality restaurants.
Qualitative research was used as the research method to obtain versatile and high-quality material through an open theme interview. Three people who have already been successful in professional skills competitions and in working life were selected to be interviewed, as well as one vocational teacher who has been in a vocational school for a long time and trains for professional skills competitions. I wanted to find out whether the students interviewed training and the quality of the work placements matter to the success of the competition, and whether all these matter to one's own career development.
The material of the open theme interviews was transcribed and condensed to obtain themed material. After that, each interview and its themes were searched for similarities and differences, and the results were compiled. Based on the interviews and themes, a lot of similar experiences emerged about the importance of one's own training, internships and competitions for employment and development one's own career. Participating in professional skills competitions and practicing for them is important for your own career development.
The results are hopefully encouraging and pushing vocational schools to invest in competitive coaching, students to apply for them, and those in working life to open their eyes to the competitive world and participate in them. Participating in competitions also helps to create useful networks in working life.