Ravintola-alan lähiesihenkilöiden valmius tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä kohdanneita työnte-kijöitä
Nieminen, Jenna (2023)
Nieminen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634657
Tiivistelmä
Suomessa ravintola-alalla asiakasrajapinnassa työskentelevät kohtaavat asiakkaiden taholta tulevaa häirintää, ja epäasiallista käytöstä, joka koetaan ongelmalliseksi ja haitalliseksi. Erityisesti häirintä ja epäasiallinen käytös ilmenee suullisina kommentteina, ilmeinä, eleinä, sekä ei-toivottuna kosketteluna. Työntekijät eivät usein koe hyödylliseksi kertoa kohdatusta häirinnästä ja epäasiallisesta käytöksestä esihenkilölle, sillä esihenkilön ei uskota puuttuvan asiaan.
Opinnäytetyön tutkimuksessa pyrittiin selvittämään ravintola-alalla työskentelevien lähiesihenkilöiden valmiutta tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä asiakkaiden taholta kohdannutta työntekijää. Tutkimuksen kohderyhmää olivat ravintola-alalla työskentelevät lähiesihenkilöt. Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko lähiesihenkilöt saaneet koulutusta häirintää ja epäasiallista käytöstä kohdanneen työntekijän tukemiseen, kauanko viimeisimmästä koulutuksesta on aikaa, sekä onko työpaikoilla ohjeistusta, kuinka työntekijää autetaan. Lisäksi selvitettiin, kokivatko lähiesihenkilöt valmiutensa riittäviksi, jotta voivat tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä asiakkaan taholta kohdannutta työntekijää.
Tutkimus toteutettiin laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen menetelmiä yhdistäen. Aineisto tutkimusta varten kerättiin Webropol-ohjelmalla toteutetulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Mahdollisimman laajan satunnaisotannan saamiseksi kselylomaketta jaettiin ravintola-alan työntekijöiden facebook-ryhmissä, LinkedInissä sekä välittämällä kysely Osuuskauppa Keskimaalle. Aineistoa analysoitiin ristiintaulukoimalla sekä laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietää, että tällä hetkellä ravintola-alan lähiesihenkilöt kokevat valmiutensa tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä kohdannutta työntekijää keskimäärin melko hyväksi. Lähiesihenkilöt ovat saaneet koulutusta toimia tilanteessa, mutta organisaation antamat ohjeistukset puuttuvat. Lisäksi tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa vastanneista lähiesihenkilöistä raportoi häirintätilanteet myös organisaation ylemmälle johtoportaalle.
Opinnäytetyön tutkimuksessa pyrittiin selvittämään ravintola-alalla työskentelevien lähiesihenkilöiden valmiutta tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä asiakkaiden taholta kohdannutta työntekijää. Tutkimuksen kohderyhmää olivat ravintola-alalla työskentelevät lähiesihenkilöt. Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko lähiesihenkilöt saaneet koulutusta häirintää ja epäasiallista käytöstä kohdanneen työntekijän tukemiseen, kauanko viimeisimmästä koulutuksesta on aikaa, sekä onko työpaikoilla ohjeistusta, kuinka työntekijää autetaan. Lisäksi selvitettiin, kokivatko lähiesihenkilöt valmiutensa riittäviksi, jotta voivat tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä asiakkaan taholta kohdannutta työntekijää.
Tutkimus toteutettiin laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen menetelmiä yhdistäen. Aineisto tutkimusta varten kerättiin Webropol-ohjelmalla toteutetulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Mahdollisimman laajan satunnaisotannan saamiseksi kselylomaketta jaettiin ravintola-alan työntekijöiden facebook-ryhmissä, LinkedInissä sekä välittämällä kysely Osuuskauppa Keskimaalle. Aineistoa analysoitiin ristiintaulukoimalla sekä laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietää, että tällä hetkellä ravintola-alan lähiesihenkilöt kokevat valmiutensa tukea häirintää ja epäasiallista käytöstä kohdannutta työntekijää keskimäärin melko hyväksi. Lähiesihenkilöt ovat saaneet koulutusta toimia tilanteessa, mutta organisaation antamat ohjeistukset puuttuvat. Lisäksi tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa vastanneista lähiesihenkilöistä raportoi häirintätilanteet myös organisaation ylemmälle johtoportaalle.
