Verkkokaupan perustaminen kauneudenhoitoalan yritykselle
Iljin, Jessika (2023)
Iljin, Jessika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534460
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia ja toimenpidesuosituksia kauneudenhoitoalan yritykselle verkkokaupan perustamiseen. Tavoitteena oli selvittää nykyisten asiakkaiden odotuksia ja toiveita uutta verkkokauppaa kohtaan sekä saada verkkokaupan asiantuntijoilta hyödyllistä tietoa verkkokaupan perustamiseen liittyvissä asioissa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana tässä opinnäytetyössä toimi tapaustutkimus. Aineisto tutkimukseen kerättiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto hankittiin yksilöhaastatteluilla, jotka toteutettiin puhelinhaastatteluina sekä Microsoft Teams -sovelluksen avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin kuutta yrityksen nykyistä asiakasta sekä kahta verkkokauppa-alan asiantuntijaa, verkkokauppayrittäjää sekä digiyritysneuvojaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että haastatellut asiakkaat kokisivat uuden verkkokaupan positiivisesti saadessaan palvelusta lisäarvoa.
Asiantuntijahaastatteluista saatujen tulosten perusteella voidaan tehdä toimenpidesuosituksia verkkokaupan perustamiseen etenkin suunnittelun, käytettävyyden ja asiakashankinnan osalta.
Asiasanat: verkkokaupan perustaminen, verkkokauppa, teemahaastattelu, yrittäjyys The objective of this thesis was to produce development proposals and action recommendations for a company in the beauty care industry to set up an online store. The aim was to find out the expectations and wishes of the current customers towards the new online store. In addition, it was important to get useful information from the online store experts in matters related to the establishment of the online store.
The research approach of the thesis was a case study. The material for the study was collected using a qualitative method. The data was acquired through individual interviews, which were carried out as telephone interviews and with the help of the Microsoft Teams application. Six of the company's current customers and two e-commerce industry experts, an e-commerce entrepreneur and a digital business advisor were interviewed in the topic interviews.
The results of the study showed that the interviewed customers would experience the new online store positively when they get added value from the service.
Based on the results obtained from the expert interviews, action recommendations can be made for setting up an online store, especially in terms of design, usability, and customer acquisition.
Keywords: online store, e-commerce, thematic interview, entrepreneurship
Tutkimuksellisena lähestymistapana tässä opinnäytetyössä toimi tapaustutkimus. Aineisto tutkimukseen kerättiin kvalitatiivista menetelmää käyttäen. Aineisto hankittiin yksilöhaastatteluilla, jotka toteutettiin puhelinhaastatteluina sekä Microsoft Teams -sovelluksen avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin kuutta yrityksen nykyistä asiakasta sekä kahta verkkokauppa-alan asiantuntijaa, verkkokauppayrittäjää sekä digiyritysneuvojaa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että haastatellut asiakkaat kokisivat uuden verkkokaupan positiivisesti saadessaan palvelusta lisäarvoa.
Asiantuntijahaastatteluista saatujen tulosten perusteella voidaan tehdä toimenpidesuosituksia verkkokaupan perustamiseen etenkin suunnittelun, käytettävyyden ja asiakashankinnan osalta.
Asiasanat: verkkokaupan perustaminen, verkkokauppa, teemahaastattelu, yrittäjyys
The research approach of the thesis was a case study. The material for the study was collected using a qualitative method. The data was acquired through individual interviews, which were carried out as telephone interviews and with the help of the Microsoft Teams application. Six of the company's current customers and two e-commerce industry experts, an e-commerce entrepreneur and a digital business advisor were interviewed in the topic interviews.
The results of the study showed that the interviewed customers would experience the new online store positively when they get added value from the service.
Based on the results obtained from the expert interviews, action recommendations can be made for setting up an online store, especially in terms of design, usability, and customer acquisition.
Keywords: online store, e-commerce, thematic interview, entrepreneurship