Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma tekoälyn avulla pelialan startup -yritykselle
Saarenpää, Kalle (2023)
Saarenpää, Kalle
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634697
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena, eli kehittämistehtävänä, oli luoda Primeval Forest Studios startup-yritykselle markkinointisuunnitelma, käyttäen sosiaalista mediaa alustana. Toimeksiantajana oli pelialan startup -yritys, joka oli julkaisemassa ensimmäistä peliään.
Sivutavoitteena työssä oli luoda helpot ohjeet kenelle tahansa pelialan startup-yrittäjälle, joka haluaisi aloittaa yrityksensä markkinoinnin rakentamisen.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö ja koostui kolmesta osiosta, teoreettinen osa, tutkimus ja pro-jekti. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin kohderyhmää, sekä heidän käyttäytymistänsä kuluttajina. Seuraavaksi teoria syventyi tekoälyyn ja ChatGPT työkaluun, jonka avulla projekti toteutettiin. Viimeinen vaihe teoriasta käsitteli pelialaa.
Opinnäytetyöhön valittiin kohderyhmäksi Gen Z, jotka olivat tunnettuja teknologisesta osaami-sestaan, sekä aktiivisesta pelaamisestaan. Sosiaalisen median alustat valittiin kohderyhmällä toteutetun tutkimuksen pohjalta. Kvantitatiivinen tutkimus käsitteli kohderyhmän kulutuskäyttäytymistä pelien kulutuksen, sekä hankkimisen kannalta.
Markkinointisuunnitelman luomiseen vaadittava teoria osuus luotiin Essentia Guide to Marketing Planning kirjan pohjalta. Osiossa markkinointisuunnitelman vaiheet oli selitetty kirjasta löytyvien tietojen mukaan.
Teorian jälkeen käsiteltiin toiminnallisen osion ensimmäinen vaihe, eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus löytyy liitteestä 2. Viimeinen toiminnallinen vaihe oli markkinointisuunnitelman luominen ChatGPT työkalun avulla. Tässä luotiin ohjeet markkinointisuunnitelman rakentamiseen tekoälyn avulla. Ohjeet dokumentoitiin kuvina, jotka selitettiin tekstin muodossa. Opinnäytetyön lopusta löytyy pohdinta osio ja lähteet.
Toiminnallinen opinnäytetyö luotiin Primeval Forest Studiosin tarpeisiin räätälöitynä, mutta on jokainen vaihe helposti muutettavissa lukijan tarpeiden mukaiseksi.
Sivutavoitteena työssä oli luoda helpot ohjeet kenelle tahansa pelialan startup-yrittäjälle, joka haluaisi aloittaa yrityksensä markkinoinnin rakentamisen.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö ja koostui kolmesta osiosta, teoreettinen osa, tutkimus ja pro-jekti. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin kohderyhmää, sekä heidän käyttäytymistänsä kuluttajina. Seuraavaksi teoria syventyi tekoälyyn ja ChatGPT työkaluun, jonka avulla projekti toteutettiin. Viimeinen vaihe teoriasta käsitteli pelialaa.
Opinnäytetyöhön valittiin kohderyhmäksi Gen Z, jotka olivat tunnettuja teknologisesta osaami-sestaan, sekä aktiivisesta pelaamisestaan. Sosiaalisen median alustat valittiin kohderyhmällä toteutetun tutkimuksen pohjalta. Kvantitatiivinen tutkimus käsitteli kohderyhmän kulutuskäyttäytymistä pelien kulutuksen, sekä hankkimisen kannalta.
Markkinointisuunnitelman luomiseen vaadittava teoria osuus luotiin Essentia Guide to Marketing Planning kirjan pohjalta. Osiossa markkinointisuunnitelman vaiheet oli selitetty kirjasta löytyvien tietojen mukaan.
Teorian jälkeen käsiteltiin toiminnallisen osion ensimmäinen vaihe, eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimus löytyy liitteestä 2. Viimeinen toiminnallinen vaihe oli markkinointisuunnitelman luominen ChatGPT työkalun avulla. Tässä luotiin ohjeet markkinointisuunnitelman rakentamiseen tekoälyn avulla. Ohjeet dokumentoitiin kuvina, jotka selitettiin tekstin muodossa. Opinnäytetyön lopusta löytyy pohdinta osio ja lähteet.
Toiminnallinen opinnäytetyö luotiin Primeval Forest Studiosin tarpeisiin räätälöitynä, mutta on jokainen vaihe helposti muutettavissa lukijan tarpeiden mukaiseksi.